Lublin ma autobus na paliwo przyszłości. A to dopiero początek [ZDJĘCIA]

wodorow 2023 09 01 180806

Do floty komunikacji miejskiej w Lublinie dołączył pierwszy autobus napędzany wodorem. Pojazd został zaprezentowany na placu Litewskim.

Autobus od dziś

Widok wodorowego autobusu wywołał duże zainteresowanie wśród mieszkańców. Zatrzymywali się i fotografowali pojazd: – To niecodzienny widok. Jestem za tym autobus, bo to całkowicie ekologiczna forma transportu, ale mam pewne obawy co do tego, w jaki sposób będą zasilane wodorem tego typu pojazdy; chodzi o stacje zasilające i dostępność wodoru.

ZOBACZ ZDJĘCIA:

– Autobus wozi pasażerów od dziś (01.09) – wyjaśnia dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie, Grzegorz Malec. – Autobus będziemy testować na różnych liniach. Autobus od dzisiaj startuje na linie regularne. Zaczynamy od linii nr 3, a w sobotę będą to linie 50 oraz 47. Ale będziemy go próbować na różnych trasach.

“Minielektrownia” w autobusie

– To pojazd elektryczny z napędem wodorowym. Wyposażony jest w „minielektrownię” – tłumaczy dr inż. Paweł Kordos z Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej. – Wodór to paliwo przyszłości. Wykorzystując go, jesteśmy w sanie oszczędzić naszą planetę, zmniejszyć ślad węglowy. Wykorzystywane w tym pojeździe ogniwo paliwowe pozwala nam skrócić drogę od chemicznej energii zawartej w paliwie do energii mechanicznej, którą dostajemy na koła. To pojazd elektryczny i zeroemisyjny. „Spalinami”, które wydostają się z ogniwa paliwowego, jest czysta woda. Powstaje też temperatura i oczywiście prąd, który zasila silnik pojazdu.

CZYTAJ:  Autobus z „minielektrownią”. Wodór wkracza do lubelskiej komunikacji [ZDJĘCIA]

– Do czasu uzyskania dostępu do stacji tankowania wodorem, autobus będzie zasilany z mobilnego punktu, tak zwanego trailera – mówi prezes MPK Lublin, Tomasz Fulara. – W czerwcu 2024 roku taka stacja zostanie uruchomiona przy ul. Grygowej, przy naszej zajezdni. Będzie ona ogólnodostępna dla wszystkich mieszkańców. Sieć takich stacji powstaje w całej Polsce i Lublin będzie jednym z liderów, jeśli chodzi o dostępność wodoru i dla komunikacji miejskiej, i dla mieszkańców miasta.

Plany się nie kończą

– Na jednym autobusie wodorowym nasze plany się nie kończą – dodaje prezydent Lublina Krzysztof Żuk. – Pokazujemy autobus wodorowy, który już jest naszą własnością. Rozpoczyna on serię inwestycji, zarówno ze strony MPK (został złożony wniosek o dofinansowanie 20 takich pojazdów), jak ze strony miasta, ponieważ program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej ma źródło finansowania dla nas już teraz wstępnie zastrzeżone w celu kontynuowania zakupu zeroemisyjnych środków transportu.

Pojazd na pokład może zabrać 85 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojemność zbiornika na paliwo wodorowe to 1560 l, a zasięg na pełnym tankowaniu ok. 400 km. Jest wyposażony w klimatyzacje, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz biletomaty.

Za kwotę 3,7 miliona złotych autobus wodorowy zakupiło miasto Lublin.  85% tej kwoty pochodziło z Funduszy Europejskich.
  
Transport publiczny zasilany wodorem wdrażają też inne lubelskie samorządy. Autobusy wodorowe mają jeździć między innymi w Świdniku – w najbliższym czasie rozstrzygnięty ma być przetarg na zakup pojazdów. W tym mieście będzie działać też fabryka autobusów wodorowych oraz stacja tankowania wodoru – jej powstanie jest na ostatniej prostej. 

MaK / opr. ToMa

Fot. Iwona Burdzanowska

Exit mobile version