Prawie wszyscy znają Parkera, nawet jeśli o tym nie wiedzą – bohater kryminalnych powieści Donalda Westlake’a (czyli Richarda Starka) pojawiał się bowiem nie tylko na kartach książek, ale też na szklanym ekranie – wcielali się w niego m.in. Jack Palance, Lee Marvin, Mel Gibson czy Robert Duvall.
Zappingując między kanałami zdarzy się czasem, że wyłapiemy scenę z jednego z tych filmów – ja ostatnio natrafiłem na scenkę otwarcia z filmu Payback z Melem Gibsonem. Ta sama scena w serii niemych kadrów pojawia się na początkowych stronach komiksowej adaptacji Parkera (wyd. Nagle!) w wykonaniu Darwyna Cooke’a. Dynamiczne i komunikatywne ujęcia, wszystko pięknie opowiedziane samym obrazem – początek Drapieżcy zwiastuje równie mocne emocje w dalszej części tego albumu – albumu o potężnych rozmiarach. Edycja martini Parkera to ukłon w stronę tropicieli detalu – w odróżnieniu od poprzedniej polskiej edycji, która była mniej więcej o połowę mniejsza. Duży format służy rysunkom Cooke’a, zwłaszcza że rysownik lubi poukładać na planszy duże ilości kadrów. Tu wyglądają imponująco, podobnie zresztą jak retrospektywne splash-page.
Parker to kawał kryminału. Dużo tu gangsterki, twardzieli, których kule się nie imają. Mało to życiowe, ale za to bardzo chwytliwe i pięknie wyglądające na planszach komiksowych. Główny bohater jest zbirem, któremu jednak czytelnik ponoć kibicuje. Taki romantyczny twardziel, nie lejący wody, ale też nie ważący słów – po prostu, że tak powiem, kwintesencję przekazu ujmujący w treściwych kilkuwyrazowcach. Bardzo fajnie opowiadają o nim Darwyn Cooke, Ed Brubaker i Scott Dunbier w rozmowie zamieszczonej na początku tomu, wnikliwie analizującej pojawianie się postaci Parkera w kulturze popularnej.
Zafascynowany książkami Starka Cooke znakomicie wywiązał się ze swojego zadania, tworząc komiks brutalny, soczyście narysowany i zawierający masę ciekawostek. Dla koneserów tematu będzie to smakowity kąsek. Dodam, że w pierwszym tomie tej ekskluzywnej edycji znalazło się miejsce dla takich kawałków jak Drapieżca, Człowiek z twarzą zbiega, Syndykat oraz krótkiej opowieści Ten siódmy.