Centralnym elementem terminala pasażerskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być atrium, które pod dachem w kształcie diamentu połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego – zakłada przedstawiona w czwartek koncepcja architektoniczna lotniska.
Za koncepcję architektoniczną lotniska przesiadkowego Centralnego Portu Komunikacyjnego odpowiada brytyjska pracownia Foster+Partners. Podczas czwartkowej prezentacji projektu przedstawiciele spółki CPK poinformowali, że nad koncepcją pracowało 250 najlepszych specjalistów z wielu państw.
CZYTAJ TAKŻE: Ponad 10,5 mln zł na rozbudowę Ośrodka Medycyny Doświadczalnej UM
„Dziś prezentujemy projekt lotniska i węzła komunikacyjnego. To efekt pracy zespołu kilkuset najlepszych światowych i polskich architektów i inżynierów” – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządy ds. CPK Marcin Horała. Jak dodał, terminal pasażerski, „czyli serce CPK”, będzie ściśle zintegrowany z główną stacją kolejową i węzłem przesiadkowym. „CPK to nie tylko lotnisko. To cały nowy system komunikacyjny Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Dzięki podpisanym przez nas porozumieniom, chociażby z kolejami ukraińskimi, czeskimi, tworzymy spójny system komunikacyjny dla całego regionu” – dodał.
Horała wskazał, że terminal ma być miejscem nie tylko funkcjonalnym, ale także zachęcającym swoim wyglądem do podróżowania.
![Atrium z dachem w kształcie diamentu. Wiemy, jak będzie wyglądał CPK [ZDJĘCIA] 2 CPK_Drop-Off-2400x1619.jpg](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2023/07/cpk_drop-off-2400x1619-2023-07-06-160417.jpg?size=md)
Grant Brooker z firmy Foster+Partners podkreśli, że projekt CPK koncentruje się na pasażerach. „Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa” – podkreślił. Jak dodał, „sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych”. „Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości” – dodał.
Centralnym elementem węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie diamentu połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium ma się znaleźć przed kontrolą bezpieczeństwa i będzie dostępne dla wszystkich.
Terminal pasażerski lotniska, który zajmie ok. 400 tys. m kw., będzie miał dwa poziomy. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.
Terminal będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego – z możliwością rozbudowy w przyszłości. We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mogli korzystać z dwukierunkowych ruchomych chodników, co ma skrócić czas przesiadki.
![Atrium z dachem w kształcie diamentu. Wiemy, jak będzie wyglądał CPK [ZDJĘCIA] 3 CPK_Koncepcja-8-1920x1206.jpg](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2023/07/cpk_koncepcja-8-1920x1206-2023-07-06-160406.jpg?size=md)
Jak podała spółka, oprócz tradycyjnych punktów do odprawy (check-in), w terminalu znajdą się samoobsługowe stanowiska tzw. self-bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, i automatycznych bramek. Projektant przewiduje zastosowanie najnowszych rozwiązań w ramach systemu transportu i skanowania bagażu, w tym na potrzeby szybkiej obsługi bagażu transferowego.
Według projektu, dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe z głównych miast w Polsce. Dworzec kolejowy CPK to sześć podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone; dworzec zaprojektowano w atrium po północnej stronie terminalu.
Z dworca kolejowego pasażerowie będą mogli się dostać do dworca autobusowego i Airport City. Dworzec to m.in. zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi i obiekty handlowe. W pobliżu dworca zaplanowano hotele.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.
CZYTAJ TAKŻE: 2023 rok będzie najcieplejszym rokiem na świecie. Nas czeka ekstremalnie ciepłe lato
Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.
Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.
PAP / RL / opr. KS
Fot. cpk.pl

![Atrium z dachem w kształcie diamentu. Wiemy, jak będzie wyglądał CPK [ZDJĘCIA] 1 cpk koncepcja 3 1920x1080 2023 07 06 160414](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2023/07/cpk_koncepcja-3-1920x1080-2023-07-06-160414-750x375.jpg)













![Z Azowstalu do Taganrogu. Poruszająca relacja jeńca, który przeżył rosyjskie tortury [ZDJĘCIA, WIDEO] 6 EAttachments909904489294f4bf943ccdb468dd431e1f7f594 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/12/EAttachments909904489294f4bf943ccdb468dd431e1f7f594_xl-350x250.jpg)



![Katastrofa śmigłowca. Nie żyją dwie osoby [AKTUALIZACJA] 10 EAttachments9106632355814afd1fd5b73ca979aad82a49614 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/11/EAttachments9106632355814afd1fd5b73ca979aad82a49614_xl-350x250.jpg)


