Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) po raz pierwszy przyznała Polsce nagrodę za zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach. W ciągu dekady ich liczba spadła o niemal połowę – poinformowała ETSC.
W latach 2012-2022 Polska zmniejszyła liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o 47 proc., co jest wynikiem lepszym jedynie od zeszłorocznego zwycięzcy, Litwy. Średnio kraje unijne zredukowały ten wskaźnik o 22 proc. – podała ETSC.
Śmiertelność na drogach wyniosła w Polsce w ubiegłym roku 50 na milion mieszkańców; jeszcze 10 lat temu wskaźnik ten wynosił 93 na milion. Najbezpieczniejsze drogi w Europie ma Norwegia (21 ofiar na milion mieszkańców), drugie miejsce zajmuje w tym zestawieniu Szwecja (22 na milion) – wynika z raportu opublikowanego na stronie ETSC.
CZYTAJ: Kontrabanda w dachu ciężarówki [WIDEO]
Jednocześnie ETSC poinformowała, że liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w UE wzrosła w 2022 roku o 4 proc. i wyniosła 20 679. Jest to jednak o 9 proc. mniej niż w w roku 2019, ostatnim przed pandemią COVID-19. Należy to jednak wiązać nie z ostrożniejszą jazdą, lecz ze znacznym spadkiem natężenia ruchu. Celem UE i ONZ jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o połowę do 2030 r.
„W ciągu dziesięciu lat Polska znacznie poprawiła bezpieczeństwo na drogach i dała przykład, jak poważnie podchodzić do tej kwestii. Prawdziwe zaangażowanie w wyznaczanie celów, poprawę infrastruktury i skuteczniejsze egzekwowania prawa to kluczowe czynniki, które przyczyniły się do tak imponującego spadku liczby wypadków” – powiedział Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu.
CZYTAJ: „Robotyczna pigułka” może zastąpić niektóre zastrzyki
ETSC twierdzi jednak, że ograniczenia prędkości i faktyczna obserwowana prędkość pojazdów w Polsce są nadal zbyt wysokie. Maksymalna prędkość 140 km/h na autostradach jest niemal najwyższa w UE – wyższą mają tylko Niemcy. ETSC z zadowoleniem przyjęła decyzję o zniesieniu wyższych ograniczeń prędkości w nocy na obszarach miejskich, która wynosi 50 km/h bez względu na porę. ETSC twierdzi jednak, że Polska powinna również rozważyć ograniczenie prędkości do 30 km/h na drogach używanych przez pieszych i rowerzystów na obszarach miejskich.
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ang. European Transport Safety Council), to niezależna organizacja pozarządowa powołana w celu zmniejszenia liczby i ciężkości wypadków transportowych w Europie. Powstała ona w 1993 roku w wyniku wspólnej inicjatywy organizacji z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Holandii, a z czasem przyłączali się do niej przedstawiciele kolejnych europejskich państw, m.in. polski Instytut Transportu Samochodowego. Jej siedziba znajduje się w Brukseli.
PAP / RL / opr. WM