Lublin stawia na środowisko. Kolejny taki autobus na ulicach miasta [ZDJĘCIA]

280e6cd4 1fac 4fef ae10 e5aabe1836d1 2023 06 27 141424

W Lublinie rozpoczęły się testy kolejnego autobusu wodorowego. Pojazd NesoBus wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy trafi do obsługi linii 1, 3, 4, 7 oraz 44.

ZOBACZ ZDJĘCIA:

– To jest symbol zmian, które nas czekają. Chcemy mieć transport zeroemisyjny, a w tej chwili sięgamy blisko 40 procent zeroemisyjności – mówi prezydent Lublina Krzysztof Żuk. – Patrząc na trolejbusy i autobusy elektryczne, a także na pojazdy, które będziemy teraz kupować, czyli autobusy wodorowe, spełniamy wymogi, które według prawa powinniśmy osiągnąć w 2028 roku. I pod tym względem jesteśmy liderem w Polsce.

Spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie zakupu dwudziestu 12-metrowych pojazdów napędzanych wodorem. Wielkość dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł.

CZYTAJ: Wodorowe autobusy na ulicach Świdnika. Miasto ogłosiło przetarg

– Stacja tankowania wodoru powstanie do końca czerwca 2024 roku na terenie naszej zajezdni przy ulicy Plewińskiego. Będzie ogólnodostępna – mówi prezes MPK Lublin Tomasz Fulara. – Autobus wodorowy na dzisiaj jest najbardziej ekologicznym pojazdem na świecie. Jedynym jego produktem ubocznym jest para wodna – w ogóle nie emituje spalin.

Autobus może pomieścić do 93 pasażerów. Ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni, a samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut.  Jest bardzo efektywny – zużywa około 8 kg wodoru na 100 km.

Pojazd wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „minielektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną.

Testy w Lublinie potrwają do 3 lipca. NesoBus to kolejny autobus wodorowy, który Lublin będzie sprawdzał w warunkach miejskich. Poprzedni „wodorowiec” był testowany w listopadzie 2022 r. W sierpniu do lubelskiej floty dołączy z kolei 12-metrowy autobus wodorowy marki Solaris.

Jak informuje Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie Grzegorz Malec, w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej pojazdy ekologiczne stanowią 34%. To blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych. Obecnie trwają obiory kolejnych 7 przegubowych autobusów elektrycznych.

TSpi / LilKa / opr. WM / ToMa

Fot. Iwona Burdzanowska

 

Exit mobile version