W Lublinie rozpoczęły się testy kolejnego autobusu wodorowego. Pojazd NesoBus wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy trafi do obsługi linii 1, 3, 4, 7 oraz 44.
– To jest symbol zmian, które nas czekają. Chcemy mieć transport zeroemisyjny, a w tej chwili sięgamy blisko 40 procent zeroemisyjności – mówi prezydent Lublina Krzysztof Żuk. – Patrząc na trolejbusy i autobusy elektryczne, a także na pojazdy, które będziemy teraz kupować, czyli autobusy wodorowe, spełniamy wymogi, które według prawa powinniśmy osiągnąć w 2028 roku. I pod tym względem jesteśmy liderem w Polsce.
Spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie zakupu dwudziestu 12-metrowych pojazdów napędzanych wodorem. Wielkość dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł.
CZYTAJ: Wodorowe autobusy na ulicach Świdnika. Miasto ogłosiło przetarg
– Stacja tankowania wodoru powstanie do końca czerwca 2024 roku na terenie naszej zajezdni przy ulicy Plewińskiego. Będzie ogólnodostępna – mówi prezes MPK Lublin Tomasz Fulara. – Autobus wodorowy na dzisiaj jest najbardziej ekologicznym pojazdem na świecie. Jedynym jego produktem ubocznym jest para wodna – w ogóle nie emituje spalin.
Autobus może pomieścić do 93 pasażerów. Ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni, a samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut. Jest bardzo efektywny – zużywa około 8 kg wodoru na 100 km.
Pojazd wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „minielektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną.
Testy w Lublinie potrwają do 3 lipca. NesoBus to kolejny autobus wodorowy, który Lublin będzie sprawdzał w warunkach miejskich. Poprzedni „wodorowiec” był testowany w listopadzie 2022 r. W sierpniu do lubelskiej floty dołączy z kolei 12-metrowy autobus wodorowy marki Solaris.
Jak informuje Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie Grzegorz Malec, w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej pojazdy ekologiczne stanowią 34%. To blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych. Obecnie trwają obiory kolejnych 7 przegubowych autobusów elektrycznych.
TSpi / LilKa / opr. WM / ToMa
Fot. Iwona Burdzanowska
Pliki dźwiękowe
Krzysztof Żuk
Tomasz Fulara

![Lublin stawia na środowisko. Kolejny taki autobus na ulicach miasta [ZDJĘCIA] 1 280e6cd4 1fac 4fef ae10 e5aabe1836d1 2023 06 27 141424](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2023/06/280e6cd4-1fac-4fef-ae10-e5aabe1836d1-2023-06-27-141424-750x375.jpg)
![Lublin stawia na środowisko. Kolejny taki autobus na ulicach miasta [ZDJĘCIA] 2 E1E24ACC-7341-4834-90EB-BFB4183DA4E2.jpeg](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2023/06/e1e24acc-7341-4834-90eb-bfb4183da4e2-2023-06-27-141427.jpg?size=md)


![Ośrodek w Załuczu otrzymał specjalny samochód do przewozu osób z niepełnosprawnościami [WIDEO] 3 EAttachments91845762df8581bec35364732da0b3157283718 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/12/EAttachments91845762df8581bec35364732da0b3157283718_xl-350x250.jpg)








