Muzyka, której akurat potrzebujemy. Aplikacja umożliwi współtworzenie utworów

pexels andrea piacquadio 846741 2023 05 23 192916

Lubelski start-up Muzaic pozwoli każdemu wcielić się w rolę artysty i stworzyć własną spersonalizowaną muzykę. Spółka wygrała krajowe eliminacje i będzie reprezentować Polskę w Kopenhadze w konkursie Creative Business Cup. To międzynarodowa inicjatywa skupiająca blisko 100 krajów z całego świata i mająca na celu co roku wyłonić 3 najlepsze start-upy sektora kreatywnego.

„Przełomowe rozwiązanie”

– Muzaic to przełomowe rozwiązanie, jeśli chodzi o rynek muzyki. Umożliwia współtworzenie muzyki za pomocą smartfonów – mówi jeden z twórców start-upa, Wojciech Hazanowicz. – To połączenie sił artystów, sztucznej inteligencji oraz każdego z was z osobna. Dzięki Muzaicowi możecie uczestniczyć w procesie tworzenia muzyki. Zawsze wtedy, kiedy np. chcecie się zrelaksować, możecie włączyć swoją aplikację mobilną i ona na bieżąco stworzy muzykę, jakiej w danym momencie potrzebujecie, np. żeby się zrelaksować, zwiększyć swoją produktywność w pracy, uspokoić się czy po prostu żeby trening, który macie, był bardziej efektywny. Aplikacja komponuje muzykę w oparciu o waszą osobowość, emocje, a możecie też w każdym to momencie zmienić.

CZYTAJ: Najlepszy w Polsce. Lubelski start-up jedzie do Kopenhagi [ZDJĘCIA]

– To projekt, który ma bardzo duży potencjał, jeżeli chodzi o skalowalność – zaznacza Dariusz Jodłowski z organizacji Pracodawcy Lubelszczyzny „Lewiatan”. – Nie jest to projekt dedykowany tylko lokalnemu czy polskiemu klientowi. Jest to aplikacja, która pozwoli wspomagać zarówno profesjonalnych kompozytorów, jak również każdego z nas, kto chciałby spersonalizować sobie muzykę. Sama prezentacja pokazała, jak łatwe może to być. Praktyczną zaletą tego jest, że to, co powstaje dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ma charakter indywidualnego dzieła, czyli nie podlega ochronie ZAiKS-u i opłatom z tym związanym.

Jak działa Muzaic?

– Na początku określamy swoją potrzebę, np. może to być praca albo uczenie się – wskazuje Wojciech Hazanowicz. – Następnie sami definiujemy sobie style muzyczne, które są dla nas najbardziej odpowiednie, i ustawiamy parametry muzyczne, które są dla nas dobre. Bo to my wiemy, jaka muzyka jest dla nas najlepsza i najlepiej na nas działa. Dodatkowo możemy też obiektywnie sprawdzić stan swoich emocji czy swojego ciała za pomocą urządzeń wearables, które przecież prawie wszyscy mamy już w domu. One dają różne informacje o naszym ciele, aktywności fizycznej, ruchu. Jest szereg różnych danych, których możemy użyć. Mówimy o zwykłych smartwatchach, opaskach czy pasach do treningu. Jeden z naszych produktów to Muzaic.studio, gdzie możecie skomponować utwór muzyczny i podłożyć go pod własny film. 

– Potencjalnie produkt może funkcjonować w wielu obszarach – mówi Jacek Korzeniak z Fundacji OIC Poland Unicorn Hub. – Rynek korporacyjny jest otwarty. Można wyobrazić sobie np., że przedsiębiorcy będą wykorzystywać go do produkcji własnych reklam, które będą umieszczali w mediach społecznościowych. Można wykorzystywać tę muzykę do własnych produkcji, na eventach. Nie mamy wtedy problemów z prawami autorskimi. To też rozwiązuje problemy w wielu branżach.

CZYTAJ: Lubelski szpital celem rosyjskich hakerów. Stworzyli łudząco podobną stronę

– Muzyka Muzaica jest za każdym razem generowana od zera, oczywiście w oparciu o doświadczenia innych użytkowników, ale też nasze własne – zaznacza Wojciech Hazanowicz. – Ten cały proces zachodzi na rozmaitych poziomach. W tym sporze między sztuczną inteligencją a człowiekiem stajemy oczywiście po stronie ludzi. Całość muzyki, którą współtworzycie jako użytkownicy, ma swój początek w pracy artystów. Zatrudniamy kilkudziesięciu artystów, którzy specjalnie na potrzeby Muzaica tworzą materiał bazowy, który potem jest podstawą dla algorytmu i użytkownika do wspólnego kreowania muzyki.

Wiele obszarów zastosowań

– Projekt spełnia wszystkie kryteria, zgodnie z którymi ocenialiśmy wszystkie pomysły – mówi Ewelina Iwanek, prezes zarządu Fundacji OIC Poland. – Pod kątem innowacyjności, potencjału biznesowego, zespołu, kompetencji, doświadczenia. Prezentacja była rewelacyjna. Muzyka przemawia do wszystkich, bez względu na wiek. Muzyka łączy pokolenia i pomaga w wielu różnych obszarach funkcjonowania.

– Muzyka towarzyszy ludziom w rozmaitych sytuacjach – dodaje Wojciech Hazanowicz. – Z tego, co pokazują badania, dwie trzecie osób korzysta z niej codziennie, do różnych potrzeb. Jedną z potrzeb ostatecznych, w której też chcielibyśmy oczywiście pomóc, jest medycyna. Muzykoterapia jest jedną z cenionych metod, szczególnie w schorzeniach mentalnych, związanych ze sferą psychologiczną. Ale to nie jest tylko medycyna. To też nowoczesny gaming, gdzie nasze rozwiązanie może być częścią silnika growego, gdzie muzyka jest generowana nie tylko zgodnie z generowanym automatycznie scenariuszem, ale również pod względem emocji, jakie przeżywa w danym momencie gracz.

Organizatorem krajowego finału konkursu było Miasto Lublin, a koordynatorem Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland”.

Finał w Kopenhadze odbędzie się w dniach 4-5 czerwca. 

Start-upy walczą nie tylko o nagrody pieniężne, ale przede wszystkim o rozpoznawalność na rynku i finansowanie od zagranicznych inwestorów.

LilKa / opr. WM

Fot. Andrea Piacquadio, pexels.com; Lilka Kaczmarczyk

Exit mobile version