• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 19°C
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
wtorek, 9 czerwca 2026
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Wiadomości > Jaka dieta sprzyja dłuższemu życiu? Sprawdzili to naukowcy

Jaka dieta sprzyja dłuższemu życiu? Sprawdzili to naukowcy

08 maja 2023 / 10:16
A A
salad gb0ad83c05 1920 2023 05 08 101608
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Naukowcy sprawdzili, jak na ryzyko przedwczesnej śmierci wpływają diety niskotłuszczowe i niskowęglowodanowe. Badanie objęło prawie 400 tys. osób. Wyniki podkreślają znaczenie przestrzegania zdrowej diety niskotłuszczowej z niską zawartością tłuszczów nasyconych.

Jak przypominają autorzy nowej pracy opublikowanej na łamach „Journal of Internal Medicine”, krótkoterminowe badania kliniczne wskazywały dotąd na korzyści płynące ze stosowania diet o niskiej zawartości tłuszczów i niskiej zawartości węglowodanów. Mają one m.in. chronić serce i pomagać w zmniejszeniu wagi ciała.

CZYTAJ: Różnorodność drzew wynika z historii klimatu ostatnich 21 tys. lat

Nowe badanie przeprowadzone przez zespół z Uniwersytetu Pekińskiego i ich kolegów z innych ośrodków w Chinach i USA sprawdzało długofalowe działanie tego rodzaju stylów żywieniowych.

Objęło ono ponad 370 tys. ochotników w wieku od 50 do 71 lat obserwowanych średnio przez 23,5 roku.

W tym czasie zmarło ponad 160 tys. osób, a ryzyko silnie zależało od diety.

Dieta niskotłuszczowa a niskowęglowodanowa

Dieta nazwana przez badaczy zdrową – niskotłuszczową wyraźnie zmniejszała ogólne ryzyko zgonu, w tym ryzyko śmierci z przyczyn sercowo-naczyniowych i nowotworów.

Dieta taka charakteryzowała się niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych, wysoką podażą białka roślinnego i zawartością węglowodanów wysokiej jakości.

Tymczasem zdrowa dieta niskowęglowodanowa w niewielkim stopniu chroniła przed przedwczesnymi zgonami. Taki styl żywienia opierał się na niskiej zawartości słabej jakości węglowodanów, dużej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych i białka roślinnego.

CZYTAJ: Języki na świecie zanikają w coraz szybszym tempie

Z kolei niskowęglowodanowa dieta uznana za niezdrową, czyli m.in. uboga w dobrej jakości węglowodany, obfitująca w nasycone kwasy tłuszczowe i białko zwierzęce, podnosiła zagrożenie.

„Nasze wyniki podkreślają znaczenie przestrzegania zdrowej diety niskotłuszczowej z niską zawartością tłuszczów nasyconych. Pomoże to ograniczyć ryzyko zgonu z dowolnej przyczyny oraz z konkretnych przyczyn wśród osób w średnim wieku i starszych” – piszą autorzy publikacji.

RL / PAP / opr. WM

Fot. pixabay.com

Tagi: ZDROWIEciekawostkidietaKraj i Świat
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments956769948a85c10dd5f06d1ec12655ae1058f80 xl
Wiadomości

O ile wzrośnie płaca minimalna? Rząd ma propozycję

9 czerwca 2026
EAttachments9564553fca1be37452d362f39b330dcfbf13bdd xl
Wiadomości

Alarmujące dane z Lublina. Rośnie liczba hospitalizacji dzieci i młodzieży

8 czerwca 2026
EAttachments956514485821f4f637ea234122d5347a92fd06f xl
Wiadomości

Stanowisko łowców mamutów może stać się turystyczną wizytówką gminy Puławy

8 czerwca 2026
EAttachments956523417260d306b8e793bf9d1805bde014176 xl 1
Wiadomości

Nowe oddziały, sprzęt i rozwój cyfrowy. Miliony z KPO dla szpitala MSWiA [ZDJĘCIA]

8 czerwca 2026
EAttachments87741051428d553b98ee3feb73204f9e7b28bba
Wiadomości

Ponad 200 wydarzeń. Seniorzy będą rządzić Lublinem

8 czerwca 2026
EAttachments7126019d1a7f6f8bcbe89139af7a44c2450831e
Redakcje

Polski sędzia otworzy mundial?

7 czerwca 2026
EAttachments9561994b4b7a404a756e002e6f1298c342fde63
Wiadomości

Komu kibicuje papież?

7 czerwca 2026
EAttachments9561065cf1e62150d27d30249a27fb555a00d47 xl
Redakcje

Ekspert: Nie wiem, czy USA to wymarzony gospodarz mundialu

6 czerwca 2026
Następna wiadomość
tb2023 baner www 2023 05 08 103625

Ogólnopolski Tydzień Bibliotek

Ciekawostki

Stanowisko łowców mamutów może stać się turystyczną wizytówką gminy Puławy

Morwa w nowej odsłonie. Lubelscy naukowcy opracowali innowacyjne przekąski

Symbol Polski i zwiastun wiosny. Bocian ma swoje święto

38 mln lat temu na terenie dzisiejszej Lubelszczyzny pływały walenie

Ornitolog: gołębie mają system nawigacji lepszy niż GPS

Naukowcy byli zaskoczeni. Wiemy, od kiedy psy towarzyszą człowiekowi

O tym się mówiło

Omlet na słono | Na widelcu

Wypadek podczas prac polowych. 76-latek w szpitalu

Rolnicy liczą straty po kwietniowych przymrozkach. Komisja pracuje w terenie

Słowo na nowy dzień – maj

16.05.2026 Księgarnia

Sterty śmieci w okolicach ogródków działkowych. Mieszkańcy mają dość [ZDJĘCIA]

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2026 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2026 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj