„To połączenie technologii i sztuki”. W Lublinie rozwija się branża gier komputerowych

dsc 0187 2023 03 10 211857

W związku z dynamicznym rozwojem branży tworzenia gier komputerowych w Lublinie specjaliści poszukują talentów w tej dziedzinie. Takie działania podejmuje na przykład  największa firma zajmująca się tą branżą w województwie lubelskim Pyramid Games. Eksperci oceniają, że Polska jest jednym ze światowych liderów tworzenia gier komputerowych.

Polska jednym ze światowych liderów

– Chcemy szkolić młodych i utalentowanych twórców gier, bo ten rynek dynamicznie się rozwija – mówi prezes Pyramid Games S.A. Jacek Wyszyński. – W naszym kraju jest wiele firm tworzących gry, powstałych zwłaszcza w ostatnich pięciu, sześciu latach. Są różne firmy – od najmniejszych, gdzie jest 5,6 osób do takich, które zatrudniają kilka tysięcy. Większość, jeśli nie wszystkie, sprzedają te gry na całym świecie. Można powiedzieć, że jesteśmy jednym z liderów światowych jeśli chodzi o produkcję gier.

CZYTAJ: W lubelskiej uczelni będą tworzyć gry komputerowe. Powstało specjalne laboratorium 

To rynek większy niż produkcja filmów

– Globalnie w tym momencie to już jest rynek większy niż produkcja filmów – mówi Konrad Pomorski, pracownik Pyramid Games S.A.. – Fascynujące jest to, że w tym momencie właściwie na każdym serwerze w każdej grze są tysiące ludzi  i rynek ciągle rośnie. Skoro coraz więcej osób spędza czas w grach komputerowych i technologia coraz bardziej idzie do przodu, to myślę, że możemy sobie wyobrazić taką przyszłość, w której za kilkanaście lat spędzanie czasu w wirtualnej rzeczywistości będzie normą. Co za tym idzie, tworzenie tych przyszłych światów jest w tym momencie potrzebne.

– Żeby stworzyć grę komputerową korzystamy z wielu nowoczesnych technologii – mówi Konrad Pomorski. – Potrzebujemy programistów, ale oprócz nich jest całe zaplecze ludzi: graficy, animatorzy, graficy 3D, level designerzy, którzy tworzą te światy, scenarzyści, którzy tworzą historie. Na każdym z tych etapów kto inny bierze odpowiedzialność za konkretne elementy gry. W tworzenie wielkiego świata, w którym gracz może spędzić kilkaset godzin – przy czołowych produkcjach, najlepszych grach – zaangażowanych są setki, a czasem nawet tysiące ludzi. Aktorzy przy animacjach, muzycy odpowiedzialni za dźwięk. Gry to medium, które spaja w sobie każde inne medium. Możemy tu zmieścić muzykę, dźwięk, literaturę, film, scenariusz, grafikę, więc właściwie łączy każdego typu artystów ze specjalistami z branży IT, bo oczywiście programiści są tymi ludźmi, którzy to wszystko spajają i ustanawiają zasady działania.

– Jest duże zainteresowanie, ponieważ to głównie zaczęło się od pandemii – mówi Robert Niedziocha, wiceprezes Fundacji Lublin GameDev i wykładowca. – Ludzie siedzieli w domach i grali w gry komputerowe. Jest duże zapotrzebowanie. Studenci widzą, że może warto robić specjalizację pod kątem tworzenia później gier. Jest więc ruch wśród lubelskich uczelni, w końcu i na szczęście, one też starają się wprowadzać kierunki, specjalizacje robienia gier – czy to programowania, czy robienia grafiki do gier komputerowych. I między innymi dlatego zostałem wykładowcą.

CZYTAJ: Stawiają na rozwój kreatywnych studentów. Laboratorium tworzenia gier komputerowych otwarte [ZDJĘCIA]

To coś więcej niż IT

– Nasza lubelska firma zatrudnia ponad 50 osób, tak że jesteśmy chyba największym zespołem w Lublinie – mówi Jacek Wyszyński. – Działamy od 10 lat, żeby rozwijać  branżę gier w naszym mieście, żeby utalentowani studenci nie musieli wyjeżdżać do innych miast, by pracować w tej branży, tylko aby mogli rozwijać pasję w swoim mieście. Zarobki może są zbliżone do branży IT, natomiast inaczej to funkcjonuje niż typowe IT, gdzie mamy jakąś korporację, dla której wykonujemy projekt. Branża gier to coś więcej, niż tylko klepanie kodów. To połączenie technologii i sztuki. Trzeba mieć w sobie trochę chęci stworzenia czegoś nowego, unikalnego, czegoś, czego nie było. Jest to wyzwanie. Branża gier jest jedną z najtrudniejszych, jaką można sobie wymarzyć, ale daje też ogromną satysfakcję, kiedy jest premiera. Kiedy gra pójdzie bardzo dobrze, to też członkowie zespołu mogą liczyć na dodatkowe bonusy z racji tego, że cały zespół na przykład osiągnął efekt powyżej oczekiwań, czego raczej nie ma w normalnych branżach IT.

– Jeśli spojrzymy na to, że branża gier komputerowych ciągle rośnie, podobnie rozwój wielu wirtualnych rzeczywistości, to myślę, że zdecydowanie w przyszłości będzie wiele miejsc pracy dla ludzi, którzy zajmą się tworzeniem światów wirtualnych i grami komputerowymi.

W czwartek (09.03) w Lublinie otwarto Laboratorium tworzenia gier komputerowych na Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji. Ma stanowić dla studentów przestrzeń do rozwoju swoich umiejętności i pasji, a także doświadczenia w tworzeniu gier. Jest wyposażone w najnowsze dostępne na rynku oprogramowanie.

RyK/ opr. DySzcz

Fot. Krzysztof Radzki

Exit mobile version