Polscy kierowcy są skłonni kupować samochody używane przez internet

pexels umut dagli 14714414 2023 03 17 214754

Co piąty polski kierowca rozważa zakup używanego samochodu online, a dwie trzecie nie chciałoby skorzystać z takiej możliwości – wynika z badania „Auto używane w sieci”. Najwięcej chętnych na taki e-zakup jest wśród osób w wieku 18-29 oraz 30-39 lat.

Jak dodano, największą zaletą kupna samochodu z rynku wtórnego przez internet byłaby możliwość jego zwrotu w wyznaczonym czasie i przy określonym limicie kilometrów (49 proc. wskazań) oraz dostawa pod wskazany adres (40 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Przeciążone samochody dostawcze dużym problemem w regionie

Według badania „Auto używane w sieci” Santander Consumer Multirent jedna piąta Polaków mających prawo jazdy zdecydowałaby się kupić auto z drugiej ręki całkowicie przez internet, a dwie trzecie nie zdecydowałoby się skorzystać z takiej możliwości. W grupie kierowców rozważających kupno używanego samochodu online dominują młodzi w wieku 18-29 i 30-39 lat (odpowiednio 36 i 31 proc. wskazań) oraz zarabiający między 5 tys. a 6 tys. 999 zł (32 proc.). Wśród badanych, którzy z rezerwą podchodzą do takiego rozwiązania przeważają kobiety (70 proc.), seniorzy (67 proc. wśród 60-latków i 96 proc. ankietowanych w wieku powyżej 70 lat) oraz zarabiający 7 tys. zł na rękę i więcej (77 proc.).

Jak zwrócił uwagę Paweł Śnigurski z Santander Consumer Multirent, tzw. niedzielni kierowcy częściej niż pozostali zaznaczali, że nie byliby skłonni skorzystać z możliwości e-kupna auta. Tak odpowiedziało 74 proc. osób używających samochodu raz w tygodniu lub rzadziej – wskazał przedstawiając wyniki badania.

Możliwość ewentualnego zwrotu pojazdu w wyznaczonym czasie i przy określonym limicie kilometrów była najważniejsza dla osób korzystających z samochodu na co dzień (56 proc.), 50-latków (66 proc.) i respondentów zarabiających powyżej 5 tys. zł (65 proc. wskazań). Z kolei odpowiedź, że zaletą jest dostawa auta pod określony adres wskazywali poruszający się samochodem codziennie (48 proc.) oraz osoby po 50. roku życia (56 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Samochody zatruwają wodę

Dla polskich kierowców liczy się również gwarancja sprzedawcy, że samochód jest w dobrym stanie technicznym i nie pochodzi z kradzieży oraz dostęp do informacji o wykonanych naprawach, serwisie i ewentualnych uszkodzeniach (po 38 proc. wskazań w obu przypadkach). Z kolei oszczędność czasu spowodowana tym, że przy takiej formie zakupu nie trzeba jechać na miejsce do sprzedawcy jest ważna dla 37 proc. ankietowanych z prawem jazdy. Ten aspekt częściej od innych wskazywali badani z małych miast do 50 tys. mieszkańców i średnich do 250 tys. osób (kolejno 43 i 42 proc.).

 W dalszej kolejności kierowcy wymieniali możliwość negocjacji ceny samochodu (33 proc. wskazań), gwarancję sprzedawcy na najważniejsze podzespoły i elektronikę (31 proc.), szeroki wybór marek i producentów aut (31 proc.) oraz wybór pojazdu niezależny od jego lokalizacji (30 proc.). Z kolei na prostotę procesu – to, że ten zakup odbywa się na podobnych zasadach, co zamawianie innych produktów przez internet wskazało 23 proc., a na „dobrze przygotowaną ofertę sprzedaży” (18 proc.). Na możliwość skorzystania z dodatkowych ubezpieczeń wskazało 13 proc. badanych kierowców.

Ekspert zwrócił uwagę, że możliwość skorzystania z finansowania zewnętrznego była ważna dla 17 proc. kierowców. Najczęściej na tę zaletę kupowania auta używanego online wskazywały osoby w wieku 50-59 lat (22 proc.), mieszkańcy małych miast (28 proc.) oraz zarabiający między 4 tys. zł a 4 tys. 999 zł, oraz 5 tys. a 6 tys. 999 zł na rękę (odpowiednio 27 i 28 proc.).

Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Multirent metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadził je Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.

PAP / RL / opr. KS

Fot. UmutDagli,pexels.com

Exit mobile version