Zarządzany przez powiat wiadukt nad linią kolejową w miejscowości Prawda Stara koło Stoczka Łukowskiego zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Tak wynika z kontroli NIK, która wykazała bardzo zły stan techniczny obiektu. Pomimo tego obiekt wciąż jest użytkowany.
CZYTAJ: Niewybuch w centrum miejscowości. Ewakuacja szkoły i pobliskich domów
Bez remontu może zagrażać katastrofą budowlaną
O wynikach kontroli obiektu mówi pełniący obowiązki dyrektora delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Lublinie, Edward Szempruch: – Wiadukt w miejscowości Prawda Stara posiada uszkodzenia, degradacje konstrukcji płyty, pomostów oraz dźwigarów głównych, które bez przeprowadzenia prac remontowych lub przebudowy mogą zagrażać katastrofą budowlaną. Istnieje potrzeba przebudowy lub remontu tego obiektu. Użytkowanie jego w obecnych warunkach, bez przeprowadzenia prac remontowych to jest poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu publicznego. Stwierdziliśmy, że od 8 lat nie przeprowadzono tam prac związanych z remontem lub przebudową. A potrzeba takich prac została już wykazana w ekspertyzie z 2014 roku. Nie wyznaczono także aktualnej nośności tego obiektu.
– Może kiedyś nadejść taki moment, kiedy on upadnie, nawet na pociąg. Ten most należy usunąć i wybudować nowy – mówi mieszkaniec Prawdy Starej. – Ruch nie jest duży, ale jest.
CZYTAJ: W Łukowie będzie można oddać krew na poczcie
Remont wiaduktu razem z remontem linii kolejowej
– Remont wiaduktu zostanie przeprowadzony wraz z remontem linii kolejowej – mówi starosta powiatu łukowskiego Dariusz Szóstek. – O stanie tego wiaduktu wiemy. Zanim była kontrola NIK-u, spotykaliśmy się kilka razy z koleją. Ponieważ i tak jest planowany remont generalny tej linii Łuków – Skierniewice, przy okazji remontu torowiska, chcieliśmy ten wiadukt wyremontować. Natomiast te prace należy skoordynować.
– Każdy jedzie, a wiadomo co będzie? – pytają się mieszkańcy. – Ludzie z sąsiedniej wsi dowożą dzieci do szkoły, więc wydaje mi się, że to powinno być zabezpieczone. Z jednej i drugiej strony jest zakaz wjazdu ciężarówek, ale jeżdżą mimo zakazu, bo w Jamielnym mają bazy. Widać ewidentne pęknięcia, które z każdym kolejnym dniem się pogłębiają. Ruch pociągów jest tutaj duży. To są pociągi transportowe. One są dodatkowo obciążone i jak jest dodatkowe obciążenie, to są dużo większe drgania, a za tym idą coraz większe pęknięcia.
– Wiadukt jest bezpieczny tak wynika z ekspertyzy zleconej przez powiat – mówi jednak zastępca starosty powiatu łukowskiego Janusz Kozioł. – Wymaga prac konserwacyjnych, bo trzeba pamiętać o jednym. Bo jak byśmy nie skorelowali tych prac z koleją, to ona nie wyrazi na to zgody. Odnowienie pewnych elementów wiaduktów wymaga zatrzymania ruchu kolejowego.
Chcieliśmy dowiedzieć się od PKP PLK, kiedy rozpocznie się remont linii kolejowej w miejscowości Prawda Stara. Niestety jak dotąd nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
NIK przeprowadził kontrole obiektów mostowych i wiaduktów w całej Polsce. W powiecie łukowskim skontrolował w sumie 9 obiektów, stan większości z nich jest niedostateczny. Wymagają one systematycznych remontów. Takie wnioski pokontrolne NIK zalecił zarządcom obiektów.
MaT / opr. AKos
Fot. Małgorzata Tymicka