Olimpiada Wiedzy o Mediach: w finale weźmie udział 10 uczniów z Lubelskiego

omr gac0fe4259 1920 2023 01 13 183430

10 uczniów z województwa lubelskiego weźmie udział w finale Olimpiady Wiedzy o Mediach. To wyjątkowy konkurs, bo jego uczestnicy przygotowują się nie tylko czytając książki, ale też słuchając radia, oglądając telewizję czy czytając prasę.

– Uczniów do udziału w tej olimpiadzie nie trzeba szczególnie namawiać – mówi polonistka z II Liceum Ogólnokształcącego imienia Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie, Anna Maliszewska-Pokrzywa, która jest opiekunką merytoryczną czwórki finalistów: – Uważam że to jest fenomenalna olimpiada, bo podejmuje tematy, które są częścią ich życia. Często jest tak, że nie muszą się do niej przygotowywać, bo to wszystko wiedzą sami z siebie. Dzięki tej olimpiadzie mogą się też nauczyć tego, że z mediów społecznościowych trzeba korzystać z dystansem, dowiadują się czym są fake newsy, po co one się pojawiają, jakim mogą być zagrożeniem dla młodego człowieka.

– Poza tym to jest olimpiada obejmująca swoim obszarem zagadnienia z bardzo różnych dziedzin życia człowieka. Te treści znajdują bezpośrednie przełożenie na osobiste doświadczenie uczniów. Wydaje mi się, że to są takie treści, które dla nich są prawdziwie interesujące, dlatego bardzo chętnie biorą udział w olimpiadzie – stwierdza Anna Maliszewska-Pokrzywa.

CZYTAJ: Znamy finalistów Olimpiady Wiedzy o Mediach

Teraz o wiele więcej wiemy o mediach

– O wiele więcej teraz wiem o mediach, bardziej się tym interesuję – mówi Pola Rybak, uczennica II LO w Lublinie. – Znam ciekawostki i na przykład przytaczam je często. Oglądam więcej telewizji i słucham radia.

– Główne źródło informacji, które wykorzystywałem, to były nagrania na Teamsie, jakie udostępniała nasza pani od polskiego – mówi Jakub Gajosz, uczeń II LO w Lublinie. – Były one bardzo pomocne, bo nie musieliśmy tych strasznie długich książek czytać i mieliśmy skondensowaną informację. Kontakt z mediami na pewno jest teraz bardziej ogólny. Wziąłem sobie radio, postawiłem w pokoju. Mam budzik z radiem i to jest przejaw tego, że bardziej interesuję się mediami.

CZYTAJ TAKŻE: Lubelscy uczniowie popiszą się wiedzą o mediach. Dziś drugi etap olimpiady

Korzystamy z różnych technologii

– Korzystamy z różnych technologii – podkreśla Anna Maliszewska-Pokrzywa. – W sumie to jest Olimpiada Wiedzy o Mediach, więc trzeba wszystkie media wykorzystywać. Mamy swoją grupę na Messengerze i na Teamsie. Jeżeli nie można się spotkać w świecie realnym, spotykamy się w wirtualnym. Mamy tam bazę danych z lat ubiegłych, uwagi tych, którzy lata temu brali udział w olimpiadzie i odnosili sukcesy, ich notatki. Odkryliśmy to narzędzie trochę dzięki pandemii – to takie szczęście w nieszczęściu.

CZYTAJ TAKŻE: O mediach wiedzą prawie wszystko. Znamy wyniki pierwszego etapu olimpiady dla uczniów szkół średnich

– Olimpiada Wiedzy o Mediach ma na celu propagowanie wiedzy medialnej wśród uczniów, szczególnie klas ponadpodstawowych – mówi Stanisław Dunin-Wilczyński z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, sekretarz Olimpiady Wiedzy o Mediach. – Dlatego że taki przedmiot jak wiedza o mediach nie jest przedmiotem wykładanym czy ogólnie realizowanym w programie nauczania, to my jako jednostki uniwersyteckie staramy się promować te tematy wśród uczniów. Na olimpiadzie sprawdzana jest wiedza zarówno bardziej praktyczna, odwołująca się na przykład do rzeczy współczesnych takich jak media społecznościowe, telewizja, jak i wiedza bardziej teoretyczna odwołująca się do teorii i ewolucji mediów.

Olimpiada pozwala zrozumieć mechanizm działalności mediów

– Myślę, że udział w olimpiadzie pozwala zrozumieć mechanizm działalności mediów – mówi prof. Iwona Hofman, przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. – Uczniowie, którzy przystępują do eliminacji przede wszystkim przychodzą jako użytkownicy mediów, znają dobrze środowisko medialne. Zetknięcie się z konkretnymi problemami pozwala im zobaczyć, jak media funkcjonują społecznie, jaki mają wpływ na nasze zachowania, na odbiór kultury, na nasz sposób uczenia, uczestniczenia w życiu politycznym. Wydaje mi się, że to jest dużą wartością takiej olimpiady.

ZOBACZ: Edukacja medialna

– To wiedza trochę elementarna – mówi Kacper Winiarczyk, uczeń II LO w Lublinie. – Nie uczyłem się jakoś dużo. Liczy się też wiedza własna – czytanie tygodników i innych serwisów informacyjnych.

– W pierwszym etapie trzeba było napisać esej na jeden z pięciu podanych tematów – mówi Oliwia Przepiórka, uczennica II LO w Lublinie. – Ja pisałam o prawdzie i fałszu, jakie występują w mediach. Wybrałam ten temat, ponieważ bardzo mnie zainteresował i miałam dość dużo informacji.

– Staramy się, żeby każda edycja była związana z bieżącą tematyką, ponieważ zwykle są uwypuklane pewne problemy, gdy idzie o relację media-społeczeństwo. W tym roku są to dziennikarze wobec sytuacji kryzysowych – i pandemii, i wojny w Ukrainie – mówi prof. Iwona Hofman. – Ale chcę zwrócić uwagę, że są też inne tematy, na przykład dotyczące problematyki systemów medialnych. Paradoksalnie odległe od bieżących zainteresowań uczniów, a przecież ważne, bo od tego zależy, jak funkcjonują na rynku media publiczne, komercyjne i platformy streamingowe czy platformy, z jakich korzystamy jako użytkownicy kultury.

Finał Olimpiady Wiedzy o Mediach odbędzie się 17-18 marca na Uniwersytecie Warszawskim. Patronat honorowy nad konkursem objęły: Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, a partnerem merytorycznym Olimpiady jest Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.

MaK/ opr. DySzcz

Fot. pixabay.com

Exit mobile version