Dęblin czekał na nią 70 lat. Obwodnica miasta uroczyście otwarta

607d06f0 cf61 405b a6e7 fb86e4c76224 2023 01 16 172505

Obwodnica Dęblina została dziś (16.01) uroczyście otwarta. To prawie pięciokilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 801. Inwestycja całkowicie nie omija miasta, co podkreślają mieszkańcy, ale częściowo na pewno odciąży centrum.

– Piękna droga. Można sobie pospacerować. Już nam się podoba, bo mieliśmy trochę wątpliwości dlaczego ona idzie tędy, a nie na zewnątrz Dęblina. Jest ważna też dla sportowców, bo jest ścieżka rowerowa – mówią mieszkańcy.

ZOBACZ ZDJĘCIA: Otwarcie obwodnicy Dęblina

– Obwodnica ma bardzo ważne znaczenie dla Dęblina – mówi wiceminister infrastruktury Rafał Weber. – Z jednej strony odciąży dużą część ruchu tranzytowego i będzie ułatwieniem dla kierowców. Będzie też ogromną wartością dodaną dla wszystkich mieszkańców, którzy do tej pory żyli w hałasie, w emisji spalin, które były generowane przez pojazdy. Te same pojazdy stwarzały również niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Dzięki tej inwestycji te wszystkie zagrożenia, ryzyka i uciążliwości dnia codziennego zostaną oddalone. Wartość projektu to 46 milionów złotych, z czego 45 milionów to środki, które zostały desygnowane przez obecny rząd. Myślę, że jest to wyraz ogromnego wsparcia, które jest skierowane w ostatnich latach do samorządowców.

– To fragment dużej inwestycji związany z modernizacją całego układu drogowego, natomiast warto zwrócić uwagę, że ta wartość związana jest z Rządowym Funduszem Rozwoju Dróg – mówi wojewoda lubelski Lech Sprawka. – To jedna z siedmiu pozycji, które są realizowane z tego Funduszu. W sumie w ciągu trzech lat na ten komponent przeznaczonych zostało na terenie województwa lubelskiego ponad 900 milionów. To najlepsze świadectwo tego, w jaki sposób na tego typu terenach, tego typu regionów walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym.

– Dla Dęblina to bardzo ważne, bo ciasno było to objechać. Tu jest centrum Dęblina. Przez centrum idzie ta obwodnica, ale myślę, że mieszkańcy będą zadowoleni. Było dużo aut, teraz trochę się odciążyło, także jest lepiej – mówią mieszkańcy.

ZOBACZ ZDJĘCIA: Przejazd nowo otwartą obwodnicą Dęblina

– Kiedy rozpoczynaliśmy tę inwestycję, wspominałam, że Dęblin czekał 70 lat na obwodnicę, aczkolwiek przebieg tej drogi przez te 70 lat się zmieniał – mówi burmistrz Dęblina Beata Siedlecka. – Wcześniej plany były trochę inne. Obecnie zakres tych zadań został skrócony. Niemniej jednak obwodnica będzie spełniała swoją rolę, a mianowicie odciąży intensywność ruchu na drodze nr 48 w kierunku Kozienic i Radomia. Korek zawsze tworzył się już w piątek i była trudność z pokonywaniem tego odcinka. Otwarcie obwodnicy polepszy poruszanie się po tej trasie. Będzie to zdecydowanie swobodniejsze. Przejazd starym odcinkiem 801 do Stężycy będzie znacznie bezpieczniejszy.

– To jest początek – mówi marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski. – To 46 milionów wydane na drogę wojewódzką – drogę strategiczną, bo jest to alternatywa dla S17, która czasami się korkuje, czasami może być nieprzejezdna z różnych przyczyn. Droga 801 sukcesywnie będzie przez nas remontowana i profilowana tak, by spełniała wszystkie funkcje drogi, którą można jeździć wielkim tonażem. 4 km 700 metrów to jest to, co jest dopiero początkiem. Będzie jeszcze most na rzece Wieprz. Będziemy dalej 801 przywracać do drogi, która powinna mieć parametry drogi wojewódzkiej.

– Droga 801 została przebudowana już od granicy województwa lubelskiego z mazowieckim na długości 14 km – mówi dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie Paweł Szumera. – Można powiedzieć, że to przedłużenie drogi 801 o kolejne 4 km 700 m. Cała droga 801 ma długość 35 km 500 m. Została wykonana w latach wcześniejszych w miejscowości Gołąb na długości 4,5 km nawierzchni. Na dzień dzisiejszy zostaje nam do przebudowania ok. 12,5 km drogi wojewódzkiej 801. W tej chwili jest opracowana dokumentacja projektowa na przebudowę kolejnego odcinka wraz z przebudową mostu na rzece Wieprz. Jest opracowana dokumentacja na długość 1 km.

– Nie ma już korków pod targiem. Jak się przejeżdża koło Wisły, to zawsze były. Jest świetna ścieżka dla nordic walking, a ja chodzę o kijkach – mówi mieszkanka Dęblina.

– Niedługo ogłosimy kolejny nabór na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg – podkreśla wiceminister infrastruktury Rafał Weber. – Tym razem będzie przeznaczony na infrastrukturę związaną z bezpieczeństwem w ruchu drogowym i będzie również dedykowany zarządcom wojewódzkim. Będzie więc kolejna okazja do tego, aby pozyskać środki finansowe na chodniki, ciągi pieszo-rowerowe na doświetlenie przejść dla pieszych – na tę infrastrukturę, która w sposób zdecydowany poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

– Pamiętajmy, że inwestycje w infrastrukturę drogową to pierwszy krok do tego, by województwo było przygotowane na absorpcję tego, co wszyscy chcą, czyli inwestycji – mówi marszałek Jarosław Stawiarski. – Drogi krajowe, piękne drogi S19 i S17 mamy, teraz trzeba to obudować jeszcze drogami wojewódzkimi. Powiatowe się robią, gminne też – z rządowych programów. To wszystko ma być kompatybilne, musi być spójne. Musimy mieć nowoczesną sieć dróg i wtedy będziemy spokojni o rozwój województwa lubelskiego.

W ramach inwestycji powstało 7 nowych skrzyżowań, w tym trzy ronda oraz ponad 4 kilometry ciągów pieszo-rowerowych.

ŁuG/ opr. DySzcz

Fot. Iwona Burdzanowska

Exit mobile version