„Cyberdojrzali”: większość Polaków wie, co zrobić jeśli padną ofiarą oszustwa w sieci

pexels sora shimazaki 5935794 2023 11 30 120313

75 proc. respondentów twierdzi, iż wie jakie kroki podjąć w sytuacji, kiedy padną ofiarą oszustwa w internecie – wynika z badania „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”. Dodano, że 74 proc. respondentów dostrzega, iż zagrożenie ze strony oszustów finansowych zwiększyło się w ostatnich latach.

74 proc. badanych Polaków dostrzega, że w ostatnich latach zagrożenia ze strony oszustów finansowych zwiększyło się – wynika z badania „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” Banku Pocztowego. Odpowiedzi takiej udzieliło 76 proc. ankietowanych powyżej 60. roku życia i 72 proc. powyżej 40. roku życia.

CZYTAJ: Oszustwo „na kryptowaluty”. Emeryt stracił ponad 30 tys. zł

Odnośnie najskuteczniejszych działań przyczyniających się do zwiększenia ochrony przed oszustwami finansowymi, według 91 proc. badanych najważniejsze jest ustawianie silnych haseł do konta (94 proc. osób w wieku 60+ i 87 proc. osób w wieku 40+). W opinii 89 proc. ankietowanych (91 proc. osób 60+ lat, 88 proc. osób 40+ lat) na zwiększenie bezpieczeństwa w sieci wpływa również nieklikanie w niezweryfikowane linki oraz weryfikacja tożsamości, a zdaniem 88 proc. badanych – podwójne uwierzytelnianie podczas logowania (89 proc. osób 60+ lat, 88 proc. osób 40+ lat).

Cytowany w raporcie Radosław Kazimierski z Banku Pocztowego zauważył, że 75 proc. respondentów zadeklarowało, iż wie jakie kroki należy podjąć w sytuacji, kiedy padną ofiarą oszustwa. Dodał jednak, ze w ostatnich latach przestępcy wymyślają coraz nowsze sposoby kradzieży z wykorzystaniem rozwiązań cyfrowych. – Ważne jest, aby w odpowiednim czasie rozpoznać próbę oszustwa, a może się to udać właśnie, jeśli będziemy na bieżąco z coraz to nowszymi metodami – stwierdził.

Zgodnie z raportem, 75 proc. respondentów po 40. roku życia uważa, że ich rodzice są świadomi zagrożeń ze strony oszustów. 62 proc. badanych wskazało z kolei, że przydałaby im się edukacja w zakresie przestępstw i oszustw finansowych.

CZYTAJ: Stracił na internetowych inwestycjach. „Doradcy” byli oszustami

Badanie zrealizowała Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research na zlecenie Banku Pocztowego na grupie 1014 osób. Analizę przeprowadzono na reprezentatywnych grupach osób w wieku 60+ lat (507 ankiet) oraz ich dzieci w wieku 40+ lat (507 ankiet).

PAP / RL / opr. LisA

Fot. Sora Shimazaki / pexels.com

Exit mobile version