Koniec długiego oczekiwania. Budowa Dworca Metropolitalnego zakończona [ZDJĘCIA]

dworzec 1 2023 10 20 171713

W piątek (20.10) zakończyła się budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Po prawie trzech latach inwestycji obiekt ma zostać oddany do użytku na początku 2024 roku. 

Trzeba będzie jeszcze poczekać

– Umowa z Budimexem – wykonawcą inwestycji – kończy się dziś (20.10). Ale to nie znaczy, że nowy obiekt już będzie w pełni funkcjonować  – mówi zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju Artur Szymczyk. – W tym momencie wchodzimy w tryb złożenia stosownych dokumentów do wszelkich instytucji, żeby uzyskać użytkowanie tego budynku. Teraz czeka nas żmudna praca nad dokumentacją, jaką składamy do nadzoru budowlanego, który wydaje zezwolenie na użytkowanie obiektu.

ZOBACZ ZDJĘCIA: Tak wygląda Dworzec Metropolitalny

– Trochę zmieniamy funkcję. Nie będzie tak jak obecnie na dworcu, że autobusy, które nie odjeżdżają, przez dłuższy czas stoją. Nowy dworzec jest tylko do przyjazdów i odjazdów, natomiast dłuższe postoje są zapewniane przy ulicy Krochmalnej – dodaje Artur Szymczyk. – Istotne jest, że ten budynek musiał spełniać aspekty efektywności energetycznej. Jest ekologiczny, ma „zieloną ścianę”, produkuje 500 kilowatów z fotowoltaiki. Panele są zarówno na samym dworcu, jak i na wiatach, które zostały zaprojektowane tak, aby produkować energię ze słońca.

Co mieszkańcy Lublina i okolicznych miejscowości sądzą o nowym dworcu?

Większości osób zapytanych przez reporterkę Radia Lublin obiekt bardzo się podoba. – Jest bardzo dobrze – z PKS-u się wysiądzie i nigdzie nie trzeba jechać. Oceniam na plus, to budynek na skalę europejską. Wygląda świetnie. Będzie porządek pod Zamkiem, skończy się tam bałagan z busami i targiem. Stary dworzec nie wygląda ładnie, w przeciwieństwie do tego. Będzie porządeczek – mówią.

ZOBACZ ZDJĘCIA: Tak wyglądała budowa Dworca

Inni są jednak nastawieni mniej entuzjastycznie:

– Jak pociąg przyjeżdża, ludzie przyjeżdżają prywatnymi samochodami, a nie ma parkingu. Kto to planował?! Jest tylko parking podziemny. I akurat ktoś przyjedzie na dwie minuty, wjedzie do środka, będzie kupował bilet, pójdzie na dworzec z walizkami i zajmie mu pół godziny, żeby stamtąd wyjechać – mówi jeden z nich.

Warto jednak dodać, że ratusz – oprócz parkingu podziemnego na 174 samochody – zapowiada powstanie 11 miejsc typu kiss and ride (miejsce służące do krótkiego, 1-2-minutowego) postoju samochodu. Miejsca parkingowe dla mieszkańców i przedsiębiorców zostały także zabezpieczone przy ul. 1 Maja. 

ZOBACZ ZDJĘCIA: A tak Dworzec wyglądał dwa lata temu

    Fot. Lublin.eu

Kolejny mieszkaniec zwraca uwagę nie tylko na sprawę parkingów, ale też na układ komunikacyjny wokół obiektu: – Inwestycja ładna, dobra, tylko nie wiadomo, czy się sprawdzi. Jest tu duże zagęszczenie. Obok jest stadion i kiedy był mecz i pootwierane wszystkie drogi pół godziny wyjeżdżało się spod dworca. Teraz, kiedy przyjedzie tu 200-330 autobusów i busów, a pod tym budynkiem jest chyba 180 miejsc parkingowych. To jest za gęsto. Ktoś to robił zza biurka.

A tak wyglądał w lutym 2023 roku. ZOBACZ ZDJĘCIA:

Fot. lublin.eu

– Teraz jest ciasno, a jak będzie, kiedy to jeszcze się uruchomi? Komu jest potrzebny ten duży plac? Tutaj jakieś defilady będą? – zastanawia się inny.

CZYTAJ: Dworzec Metropolitalny będzie gotowy dopiero… jesienią [ZDJĘCIA]

Co z komunikacją miejską?

W związku z otwarciem nowego dworca zmianie ulegnie także siatka połączeń komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Miejskiego konsultuje to z mieszkańcami.

CZYTAJ: Szykują się duże zmiany. Nowa siatka połączeń komunikacji miejskiej w Lublinie [ZDJĘCIA]

– 13 października zakończyły się konsultację społeczne dotyczące komunikacji miejskiej w okolicach nowego Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Cieszyły się one ogromnym zainteresowaniem. Do projektów zostało zgłoszonych ponad 2,5 tysiąca uwag. Przechodzimy wraz z wykonawcą do analizy tych wniosków – mówi Monika Fish z Zarządu Transportu Miejskiego. – W tym momencie już wiemy, że pewne zmiany uwzględnimy. Nie planujemy wycofać linii 21, co było założone w projekcie. Ponadto nie planujemy zmian w przebiegu tras: 3, 7 i 54. Pozostałe kwestie – zarówno te zawarte w projekcie, jak i zgłaszane przez mieszkańców – będą brane pod uwagę i rozważane do wprowadzenia.

CZYTAJ: Będzie drożej i później. Dodatkowe 50 mln zł na Dworzec Metropolitalny

Budowa z opóźnieniem

Budowa Dworca Metropolitalnego pierwotnie miała się skończyć w lipcu 2022 roku, następnie termin zakończenia prac został przesunięty na maj 2023 roku. W Internecie można w związku z tym spotkać się z bardzo krytycznymi uwagami.

– Na pewno bardzo łatwo krytykować pewne rzeczy. Mieliśmy dwa bardzo istotne elementy, (które wpłynęły na opóźnienie). To COVID-19 i wojna w Ukrainie. To były naprawdę poważne wyzwania. Słupy, które są ozdobą tego dworca, są projektowane w sposób indywidualny, wykonany w postaci warsztatowych projektów. Nawet prosty element ich ocynkowania wymagał w pewnym momencie zmiany technologii, bo okazało się, że nie ma nigdzie tak olbrzymich wanien, w których to ocynkowanie mogłoby być zrealizowane. Na bieżąco trzeba było rozwiązywać konkretne wyzwania i problemy. Często zapominamy o sytuacji w jakiej byliśmy, na przykład o tym, co się stało ze stalą. W pewnym okresie była ona za około 3-4 złotego za kilogram, a w szczytowym momencie jej cena dochodziła do 8-9 złotych – tłumaczy Artur Szymczyk.     

Nowy dworzec autobusowy w Lublinie wybudowano naprzeciwko dworca kolejowego Lublin Główny, pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową. Będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej.

Budowa dworca i przebudowa pobliskich dróg to najważniejsza część projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.

Ratusz wyjaśnił, że poza budynkiem Dworca Lublin, projekt unijny obejmował także inne zadania – budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz budowę łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej o dwie nowe drogi, wzdłuż których powstało ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. W rejonie ul. Krochmalnej stanął również budynek socjalno-techniczny dla obsługi Dworca, z częścią przeznaczoną dla kierowców. Zadanie te zostały już zakończone i odebrane.

InYa / PAP / opr. ToMa

Fot. Piotr Michalski

 

Exit mobile version