Agresja u nastolatków. Jak postępować?

woman 1006100 1280 2023 09 06 171941

Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie realizuje projekt „Bliżej pomocy-bez przemocy”. Jednym z jego elementów jest trening zastępowania agresji skierowany do uczniów w wieku od 11 do 17 lat.

– Mamy więcej zgłoszeń dotyczących problemów z agresją wśród młodzieży. Wynika to z większej świadomości – mówi prawnik i konsultant w CiK-u Małgorzata Kędracka-Kręt. – Do Centrum najczęściej zgłaszają się rodzice z takim problemem wychowawczym. Jeśli rozpoczniemy rozmowę, to się okazuje, ze to jest stosowanie przemocy w stosunku do rodziców, rówieśników, ale problem jest głębszy tak naprawdę w rodzinie. Często się okazuje, że jest to brak umiejętności poradzenia sobie z wyrażaniem emocji. Występuje przemoc rówieśnicza i takiej rodzinie trzeba pomóc. Po to są takie programy jak trening zastępowania agresji.

Ćwiczenia adekwatnego reagowania i panowania nad swoim zachowaniem

– Za pośrednictwem ćwiczeń będziemy się uczyć adekwatnego reagowania i panowania nad swoim zachowaniem – mówi Sylwia Zielonka, psycholog, interwent kryzysowy. – To jest takie dostrzeżenie, w którym momencie jest mi źle i co takiego we mnie powoduje, że ta agresja we mnie zaczyna wzrastać. To jest takie zatrzymanie się nad tym co ja czuje i w ciele. To jest też takie zatrzymanie, żeby na chwile ochłonąć. Będziemy też się uczyć takiego zachowania mającego na uwadze drugą osobą i poszanowanie jej godności.

– W wieku dojrzewania te emocje przybierają taki intensywniejszy odcień – mówi Agnieszka Zielińska-Bucior, dyrektor Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie. – Widzimy ogromną potrzebę pokazania młodym ludziom, że można rozmawiać, dyskutować, wyrażać swoje zdanie bez krzywdzenia, bez powodowania, że ktoś się czuje gorszy, bez poniżenia. Wchodząc na media społecznościowe, to niestety jest teraz taki kult pokazywania swojej wartości, jeśli upokarzam innych.

– Na pewno się zdarzają takie sytuację, że ktoś się zachowa agresywnie. Myślę, że to dlatego, że ludzie nie potrafią zachować się inaczej przez stres – mówią mieszkańcy Lublina. – Ludzie denerwują się małymi rzeczami.

CZYTAJ: Śmiertelny wypadek w Lublinie. Policja poszukuje świadków

– To nie jest tak, że to jest jeden problem, który o tym decyduje. Tak naprawdę to są powiązane kwestie szkolne, środowiskowe, rodzinne, osobowościowe, to wszystko wpływa na funkcjonowanie. Wśród młodzieży jest to często kwestia werbalna. Zdarza się przemoc fizyczna i cyberprzemoc, czyli hejt w internecie. Kiedyś było więcej takiej przemocy fizycznej, teraz bardzo często taka agresja słowna wszystko pojawia się w internecie – dodaje Małgorzata Kędracka-Kręt.

– Staram się to zaakceptować, pogodzić się z tym. – dodają lublinianie. – Jeśli jestem zły, zdenerwowany to słucham muzyki albo idę na siłownię.

– To jest związane stricte z umiejętności społecznymi jak np. umiejętność bycia asertywnym. To jest umiejętność odreagowania takich sytuacji, tak żeby one gdzieś nie kumulowały się w nas, tylko później, żebyśmy sobie na bieżąco radzili z tym co nas spotyka w życiu – dopowiada Sylwia Zielonka.

Zachowania agresywne to też przemoc

– Zachowania agresywne są nawet zachowaniami przemocowymi, które wykorzystują przewagę nad drugą osobą, więc o tym trzeba mówić – mówi Kamila Murat-Rycek, kierownik działu Interwencyjno-Terapeutycznego Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie. – Przemoc może trwać tyle ile trwa milczenie na ten temat. Z naszych doświadczeń wiemy, że zazwyczaj świadkowie przemocy mają największa moc sprawczą, żeby to koło przemocy przerwać.

– Rodzice czasami widzą problem tylko w dziecku, a nie widzą, że problem jest rodzinny, bo on dotyczy całego systemu rodzinnego – tłumaczy Małgorzata Kędracka-Kręt.

Wychowywać to kochać i wymagać

– Wychowywać to kochać i wymagać – mówi Katarzyna Myrcha, psycholog Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie. – Kochać nasze dzieci, pokazywać im tę miłość na różny sposób, ale również wymagać, czyli uczyć dzieci, że ludzie mają granice, sfery, których się nie przekracza. Dzieci uczą się od nas i patrząc na nas naśladują nas. I to właśnie chcemy mówić, żeby rodzice pokazywali dzieciom jak stawiać granice i uczyć ich stawiania granic.

CZYTAJ: Telewizja, radio i CB mogą utrudniać ptakom orientację

Szczegóły dotyczące programu oraz zapisów można znaleźć na stronie cik.lublin.eu.

LilKa / opr. AKos

Fot. pixabay.com

Exit mobile version