Największa inwestycja w województwie z miliardowym wsparciem

park 2020 08 04 205947 750x375 2023 08 25 173515

3,4 mld zł z budżetu państwa zostanie przeznaczone na rozbudowę suchego portu przeładunkowego w Małaszewiczach. Ustawę umożliwiającą takie finansowe wsparcie podpisał prezydent Andrzej Duda, a wcześniej zgodził się na to Sejm.

Największa inwestycja w województwie

Rozbudowa portu logistycznego w Małaszewiczach będzie to największa inwestycja w województwie lubelskim. Zwiększy udział Polski w przepływie towarów, wpłynie także na wzmocnienie konkurencyjności Nowego Jedwabnego Szlaku, a także stworzy tysiące miejsc pracy.

– Rozbudowa suchego portu przeładunkowego w Małaszewiczach to inwestycja strategiczna nie tylko dla województwa lubelskiego, ale również dla całego kraju – zaznacza członek zarządu PKP S.A. Krzysztof Golubiewski. – Dzięki tej inwestycji poprawi się potencjał przeładunkowy całego tego rejonu, który wynosi dzisiaj maksymalnie do 16 par pociągów. W ramach tego projektu będziemy mogli odprawiać 35 par pociągów dziennie, a docelowo myślimy nawet o tym, żeby 55 par pociągów dziennie mogło być odprawiane w całym tym rejonie. Poza tym do Polski będą mogły wjeżdżać dłuższe pociągi. Zostanie również podniesiona prędkość maksymalna, z jaką pociągi będą mogły się poruszać, oraz tonaż. Dzięki tej inwestycji stworzymy jeszcze bardziej konkurencyjne warunki do tego, żeby ten Nowy Jedwabny Szlak, który łączy północne rejony Chin z Polską, z Europą Środkową i Europą Zachodnią, był jeszcze bardziej konkurencyjny. 

Nowe miejsca pracy

– Ta inwestycja spowoduje wzrost o kilka tysięcy nowych miejsc pracy – mówi poseł Prawa i Sprawiedliwości Dariusz Stefaniuk. – O kilkaset procent zwiększy się zatrudnienie w samym porcie, jeżeli chodzi o Małaszewicze, o PKP Cargo. Ta inwestycja jako logistyka generuje kolejne miejsca pracy, a wiemy, że firmami logistycznymi nasz region stoi. Ta inwestycja – jak mówią wszystkie dane ekspertów – w ciągu 10 lat może dać państwu polskiemu nawet ok. 50 mld zł dochodu. Ludzie będą tutaj napływać. Nie będziemy najbiedniejszym regionem województwa lubelskiego.

CZYTAJ: Małaszewicze na Nowym Jedwabnym Szlaku. Terminal większy i nowocześniejszy

– Warto, żebyśmy wykorzystali ten czas, kiedy Małaszewicze pracują trochę wolniej w związku z sytuacją wojenną, na inwestycje – mówi senator Prawa i Sprawiedliwości Grzegorz Bierecki. – Przygotowujemy się na czas pokoju. Będziemy gotowi, żeby szybko konkurować i mieć jako Polska znaczący udział w przepływie towarów pomiędzy Dalekim Wschodem, Chinami a Unią Europejską. Małaszewicze są w tej chwili jedynym punktem wejścia, jedyną linią kolejową prowadzącą do Unii Europejskiej. 

Przygotowania już od dawna

– Rozbudowa suchego portu w Małaszewiczach to inwestycja długo oczekiwana. Gmina Terespol przygotowuje się do niej już od dawna – wskazuje wójt tej gminy Krzysztof Iwaniuk. – Pamiętajmy, że u nas na tę przebudowę czekają kolejne firmy, które wykupiły już tereny i czekały na tę decyzję. Myślę, że w najbliższym czasie, jak tylko ten dołek minie, w związku z perturbacjami, które ostatnio przeżywamy – mówiliśmy ciągle o tej pandemii i wojnie – pojawią się kolejne terminale. Wtedy trzeba będą potrzebne zupełnie inne możliwości przeładunkowe do tych towarów. Spodziewamy się również ogromnego zwiększenia ruchu tirów. Są to wyzwania też i dla nas. Wychodzimy naprzeciw tej inwestycji już od paru lat – czyli droga łącząca Małaszewicze z przyszłą autostradą A2, która rysuje się już na horyzoncie. Teraz też złożyliśmy wniosek do stref gospodarczych łączących wszystkie przejścia graniczne, żeby te drogi wzmocnić, bo są niedostosowane do wyzwań, które są przed nami.

– Warto także przypomnieć, że ze względu na okoliczności powstania istotnego konkurenta dla innych portów przeładunkowych w Unii Europejskiej Komisja Europejska odmówiła swojego udziału. Odmówiła finansowania tego przedsięwzięcia. To jest w całości finansowane z polskiego budżetu. Cieszymy się, że polski dobrobyt jest finansowany z polskiego budżetu – mówi senator Bierecki.

CZYTAJ: Premier Morawiecki: Chcemy rozwijać port przeładunkowy PKP Cargo w Małaszewiczach

– Przygotowujemy się dzisiaj do tego projektu. Rozpoczęte są już postępowania przetargowe na wybór inżyniera kontraktu, który będzie nadzorował realizację tego projektu, również na wybór generalnego wykonawcy. Mam nadzieję, że ten proces uzgodnień zakończy się mniej więcej z końcem tego roku – dodaje Krzysztof Golubiewski.

Rozbudowa suchego portu logistycznego w Małaszewiczach rozpocznie się w przyszłym roku. Potrwa kilka lat. Na czas trwania rozbudowy suchego portu przeładunkowego port nie zawiesi swojej pracy.

Całkowity koszt rozbudowy portu, która będzie prowadzona etapami, wyniesie ok. 5,6 mld złotych.

MaT / opr. WM

Fot. cargotor.com

Exit mobile version