Odzyskiwanie należności od dłużników: skuteczne metody i strategie

glowne1z4 2023 05 15 110034

Z powodu braku wiedzy na temat skutecznych metod windykacji, wielu przedsiębiorców szybko rezygnuje z samodzielnych prób odzyskiwania należności lub… nawet ich nie rozpoczyna. W artykule omówimy, jakie metody i strategie stosować, aby wyegzekwować spłatę zadłużenia.

Jak wynika z badania Skaner MŚP zrealizowanego na zlecenie BIG InfoMonitor, w pierwszym kwartale 2023 roku znacząco pogłębił się problem zatorów płatniczych. Płatności opóźnione o ponad miesiąc miało już 62 proc. przedsiębiorstw, to o połowę więcej niż w październiku zeszłego roku. Niemal co druga mikro, mała i średnia firma nie mogła też doczekać się na pieniądze po upływie dwóch miesięcy. Rozliczenia B2B najbardziej pogorszyły się w branży handlowej i transportowej. Poprawa sytuacji widoczna jest jedynie w budownictwie.

Jak skutecznie odbierać należności od dłużników?

Przedłużające się oczekiwanie na płatność często skutkuje utratą płynność finansowej, problemami z terminowym regulowaniem własnych zobowiązań, a w szczególnych przypadkach — nawet bankructwem. Brak wiedzy i skutecznych narzędzi usprawniających windykację powoduje jednak, że wielu przedsiębiorców zwyczajne rezygnuje z prób samodzielnego egzekwowania długów. Taka taktyka nie przełoży się jednak na widoczne rezultaty. Jeśli twoi kontrahenci nie regulują płatności w terminie, zacznij działać jak najszybciej. Im szybciej zareagujesz na opóźnienie płatności, tym większe szanse na jej wyegzekwowanie. Co możesz zrobić, aby odzyskać swoje pieniądze.

Skuteczne metody i strategie odbierania należności od dłużników

1. Skontaktuj się z nieterminowym płatnikiem

Jeśli twój kontrahent nie opłacił faktury w terminie, już dzień po upływie terminu wymagalności skontaktuj się z nim — najlepiej telefonicznie. Upewnij się, że faktura na pewno do niego dotarła (czasem zdarza się, że e-mail wyląduje w SPAM-ie lub odbiorca zwyczajnie go przeoczy) i poproś o wskazanie konkretnego terminu, w którym zostanie opłacona. Nie daj się zbyć. Jeśli klient będzie używał argumentów o braku pieniędzy czy problemach finansowych, zaproponuj, aby opłacił fakturę nieco później (np. za tydzień czy dwa). Zadbaj jednak o to, aby rozmowa zakończyła się ustaleniem konkretnej daty, kiedy pieniądze znajdą się na twoim koncie. Jeśli dłużnik nie odbiera telefonu, wykonaj połączenie kilka godzin później, a jeśli sytuacja się powtórzy — kolejnego dnia. Nieodzownym elementem skutecznego egzekwowania należności są determinacja i żelazna konsekwencja.

2. Wyślij dłużnikowi wezwanie do zapłaty

Jeśli dłużnik ignoruje twoje telefony lub w ustalonym terminie nie opłacił faktury, wyślij do niego wezwanie do zapłaty. Może ono zawierać informację o konsekwencjach braku płatności (np. skierowania sprawy do sądu) lub informację o planowanym wpisaniu danych dłużnika do rejestru dłużników BIG InfoMonitor.

Przedsądowe wezwanie do zapłaty możesz napisać samodzielnie (także odręcznie) lub skorzystać z darmowego wzoru, który znajdziesz w internecie. Przed wysyłką upewnij się, że dokument zawiera następujące dane:

Skutecznym sposobem na odzyskanie pieniędzy bez konieczności kierowania sprawy na drogę sądową może być wysyłka dłużnikowi wezwania do zapłaty informującego o planowanym wpisaniu jego danych do rejestru dłużników BIG InfoMonitor. Jak pokazują doświadczenia przedsiębiorców korzystających z usług BIG InfoMonitor, w zależności od segmentu wezwania skutkują spłatą nawet w połowie przypadków. Rejestr BIG regularnie sprawdzają banki, SKOK-i, firmy pożyczkowe i leasingowe, operatorzy telefonii komórkowej, dostawcy usług internetowych, przedsiębiorcy oraz inne instytucje współpracujące z BIG-iem. Jeśli dane wnioskodawcy znajdą się na czarnej liście, jego wiarygodność płatnicza będzie zagrożona. Z tego powodu może mieć realne problemy z otrzymaniem finansowania, nawiązaniem współpracy biznesowej czy zakupami ratalnymi. Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji wpisu, wielu dłużników decyduje się uregulować dług już po otrzymaniu wezwania. Zwłaszcza jeśli brak płatności nie wynikał z poważnych problemów finansowych, lecz z innych przyczyn.

Jak wysłać dłużnikowi wezwanie do zapłaty?

Aby wysłać dłużnikowi wezwanie do zapłaty, kwota długu musi wynosić co najmniej 200 zł (w przypadku gdy dłużnikiem jest konsument) lub 500 zł (jeśli dłużnikiem jest firma). Jeśli podstawą wpisu jest wyrok sądu z tytułem wykonawczym – nie ma minimalnej kwoty długu. Dokument możesz wysłać:

Jak to zrobić?

Wejdź na stronę www.big.pl i wypełnij krótki formularz kontaktowy. Poczekaj na kontakt specjalisty, który wesprze cię w wyborze optymalnych dla twojej firmy usług i krok po kroku przeprowadzi cię przez proces rejestracji. Po sfinalizowaniu niezbędnych formalności skorzystaj z platformy biznes.BIG.pl, wypełnij formularz zawierający dane dłużnika i zobowiązania. System wygeneruje pismo z niezbędnymi klauzulami, a ekspert wyśle dokument listem poleconym.

3. Zachowaj konsekwencję

Jeśli dłużnik otrzymał wezwanie do zapłaty, a pieniądze nie wpłynęły na konto, wciel w życie działania, będące konsekwencją braku płatności. W przypadku przedsądowego wezwania do zapłaty będzie to skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego, w przypadku wezwania do zapłaty informującego o zamiarze wpisania danych dłużnika na czarną listę BIG InfoMonitor – wykonanie wpisu.

Jak wpisać dane dłużnika do rejestru dłużników?

Jeśli mimo otrzymania wezwania do zapłaty dłużnik nie spłacił zaległości, ponownie skorzystaj z platformy Biznes.BIG.pl. Dzięki przejrzystej formie i intuicyjnej strukturze po zalogowaniu się na swoje konto wpiszesz dane do rejestru szybko i wygodnie. Możesz też wcześniej przygotować wpis w roboczej wersji i użyć opcji automatycznego ujawnienia długu, która umożliwia ujawnienie informacji o zobowiązaniu po upływie wymaganego ustawą czasu. System przypomni ci, że w przypadku spłaty długu przez dłużnika, należy wyłączyć opcję automatycznego ujawnienia długu.

Opracowano na zlecenie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.

Artykuł sponsorowany

Exit mobile version