Dyrektor Centrum Cyberbezpieczeństwa w Zamościu: Oszustwa internetowe to coraz większy problem

p1080043 2023 03 03 074352 2023 03 03 115430

Oszustwa internetowe i kradzieże z kont bankowych poprzez rozsyłanie fałszywych powiadomień i alertów to coraz większy problem – mówił w Radiu Lublin Jan Kostrzewa, dyrektor Centrum Cyberbezpieczeństwa w Zamościu.

Jak dodał, hakerzy wykorzystują np. okres świąteczny, gdy kupujemy dużo prezentów, czy rożne społeczne akcje pomocowe lub informacyjne.

CZYTAJ: Oszustwo na konsultanta bankowego. Mieszkaniec Annopola stracił 16 tys. zł

– Typowym atakiem jest rozsyłanie SMS-ów z fałszywą informacją o konieczności dopłacenia złotówki do przesyłki kurierskiej – mówi dyrektor Centrum. – Są to fałszywe komunikaty, które mają na celu tylko jedną rzecz – abyśmy weszli na stronę, którą oszuści przygotowali. Oczywiście nie chodzi o dopłacenie złotówki, tylko o to, że my poprzez kliknięcie, wpisanie swojego hasła i PIN-u, dodajemy np. nowe konto zaufane w systemie. W tym momencie oszust kradnie nam nie złotówkę, tylko wszystkie pieniądze, które mamy. Następnie zamienia je na kryptowalutę i szukaj wiatru w polu.

Cała rozmowa w materiale wideo:

Według Kostrzewy, żeby móc bronić się przed takimi oszustwami, najlepiej skorzystać ze szkoleń, na których można poznać zasady bezpieczeństwa dotyczące przechowywania plików i haseł, metody działania przestępców i sposoby reagowania na te zagrożenia.

Centrum Cyberbezpieczeństwa w Zamościu prowadzi takie bezpłatne szkolenia dla seniorów. W przyszłości mają być one prowadzone także dla innych grup społecznych.

RCh / opr. WM

Fot. PrzeG

Exit mobile version