Impuls dla rozwoju regionu. W Lubelskiem trwa wielka ofensywa drogowa

otwarcie 210522 038 2023 01 02 171646

Lublin i Rzeszów połączone drogą ekspresową, podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi S19 – między Radzyniem Podlaskim a Kockiem oraz od Kocka do Lubartowa – czy rozpoczęcie realizacji S17 na południe od Zamościa wraz z obwodnicą miasta – to podsumowanie minionego roku na drogach województwa lubelskiego.

Najważniejsze inwestycje drogowe 2022 roku w województwie lubelskim to dokończenie budowy S19 na południe od Lublina i przygotowania do budowy dróg S17 czy S12.

CZYTAJ: „Dzisiaj łączymy bezpieczną drogą Rzeszów z Lublinem”. Otwarto ostatni odcinek trasy S19 w regionie [ZDJĘCIA I FILM]

Ekspresowo między Lublinem a Rzeszowem

– Oddaliśmy do użytku ostatni 20-kilometrowy odcinek drogi między Lublinem a Rzeszowem – chodzi o fragment między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. To ogromne korzyści dla mieszkańców województwa lubelskiego i nie tylko – uważa rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Łukasz Minkiewicz. – Dzięki niemu połączyliśmy nie tylko stolicę obu województw. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą. Kierowcy z województwa lubelskiego ekspresowo dotrą do autostrady A4. Ale 2022 rok to także czas intensywnych przygotowań, ogłaszania przetargów czy podpisywania umów na realizacje kolejnych dróg.

CZYTAJ: Via Carpatia im. Lecha Kaczyńskiego – szansą na rozwój naszego regionu

Kolejne przetargi ogłoszone

Chodzi na przykład o ogłoszone przetargi na budowę S17 łączącej Lublin z Zamościem, ciągnącej się aż do przejścia granicznego w Hrebennem. – Dla około 50 kilometrów tej drogi między Zamościem a Hrebennem wykonawcy przygotowują już projekty budowlane. Ogłosiliśmy też przetargi na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków tej trasy: z Piask do Łopiennika, z Krasnegostawu do Izbicy i z Izbicy do Sitańca koło Zamościa – wyjaśnia Minkiewicz.

Odcinek Piaski-Łopiennik o długości ponad 16 kilometrów przebiegać będzie nowym śladem wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na przebudowanym węźle Piaski Wschód.

Odcinek Krasnystaw-Izbica o długości niemal 19 kilometrów zacznie się w Zakręciu przed Krasnymstawem. Początkowo trasa będzie przebiegać w śladzie obecnej drogi krajowej nr 17, następnie  przekroczy rzekę Żółkiewkę i od zachodniej strony ominie między innymi Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę i Izbicę, a zakończy się na przecięciu z obecną 17 w okolicach Krasnego.

Natomiast niespełna 10-kilometrowy odcinek ekspresówki od Izbicy do węzła Zamość-Sitaniec zaplanowany jest nowym śladem. Ominie od zachodniej strony miejscowość Podkrasne i Chomęciska Małe.

CZYTAJ: GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę drogi ekspresowej S17 z Piask do Zamościa

Zamość doczeka się obwodnicy

Ważnym wydarzeniem było podpisanie w październiku 2022 roku umowy z wykonawcą na budowę drogi S17 między węzłami Zamość Wschód i Zamość Południe. Oznacza to, że miasto doczeka się obwodnicy. Zadowolenia z planowanej inwestycji nie kryją kierowcy. – Jak zrobią te drogi, to będzie jazda. Zamość jest miastem tranzytowym pomiędzy Lublinem a przejściem granicznym, Tomaszowem Lubelskim. Jest wzmożony ruch. Obwodnica odciąży miasto, po drugie ułatwi życie miejscowym. Uważam, że ta inwestycja jest właściwa – mówią kierowcy.

Dwujezdniowa „ekspresówka” to ponad 12 kilometrów drogi. Rozpocznie się przy drodze krajowej nr 74 w okolicach miejscowości Jarosławiec. Przebiegać będzie przez pola po wschodniej stronie Zamościa do Wólki Łabuńskiej.

CZYTAJ: Ekspresówka do Chełma coraz bliżej. 10 chętnych na budowę

S12 „rusza” do granicy

Kolejną niezwykle ważną drogą dla województwa lubelskiego jest S12, która połączy Lublin z Chełmem i dalej z przejściem granicznym w Dorohusku. – W grę wchodzi także obwodnica Chełma – dodaje Minkiewicz. – We wrześniu ogłosiliśmy przetargi na wyłonienie wykonawców trzech odcinków tej drogi o łącznej długości ponad 50 kilometrów. To odcinki Chełm-Dorohusk, Piaski-Dorohucza, Dorohucza-Chełm. W mijającym roku złożyliśmy też wniosek do wojewody lubelskiego o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – red.) dla obwodnicy Chełma w ciągu drogi S12. Po uzyskaniu tej decyzji będziemy mogli rozpocząć prace budowlane.

Jeszcze przed Nowym Rokiem otworzono oferty na realizację 22-kilometrowego odcinka drogi S12 z Dorohuczy do Chełma. 8 z 10 złożonych ofert zmieściło się w zakładanym budżecie.

– To niejedyna dobra informacja dotycząca tej drogi – zapewnia dyrektor oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie, Mirosław Czech. – Chciałbym także przekazać wszystkim mieszkańcom Lubelszczyzny, że na odcinek od Chełma do Dorohuska mamy 12 ofert. Trwają bardzo wnikliwe analizy. Potrwają przynajmniej do lata.

CZYTAJ: Trwa lubelska ofensywa drogowa. Droga w kierunku granicy niedługo prawie jak nowa

Ofensywa budowlana na drogach wojewódzkich

Uzupełnieniem siatki komunikacyjnej mają być drogi wojewódzkie, na które Zarząd Województwa Lubelskiego wyda w nowym roku ponad pół miliarda złotych. – Ma to dać impuls rozwojowy dla całego regionu – mówi wicemarszałek województwa lubelskiego, Michał Mulawa. – Trwa ofensywa na drogach wojewódzkich,  lokalnych, powiatowych. W roku 2022 oddaliśmy do użytku obwodnice Kraśnika. W tym roku będziemy kontynuować inwestycję na drodze 833 w kierunku Urzędowa. Ale mamy również bardzo dobre wiadomości dla mieszkańców Tarnogrodu i Hrubieszowa. Zapisaliśmy w budżecie i będziemy w tym roku ogłaszać przetargi na budowę tych obwodnic. Cały czas trwa i w 2023 roku nabierze poważnego rozpędu budowa obwodnica Nałęczowa. Na początku roku 2023 oddamy również obwodnice Dęblina. Kierowcy mogą już korzystać z wyremontowanej trasy 835 na odcinku Biłgoraj – Tarnogród – Podkarpacie. To największa inwestycja drogowa w tej kadencji samorządu. Mieszkańcy już widzą te pozytywne zmiany jadąc po Chełmszczyźnie. A na Roztoczu wreszcie te drogi przestały wyglądać jak szwajcarski ser.

CZYTAJ: Ofensywa drogowa na Lubelszczyźnie. Władze województwa prezentują efekty [ZDJĘCIA]

W tym roku również zostanie zmodernizowany obecny przebieg trasy pomiędzy Janowem Lubelskim i Frampolem oraz Gorajcem i Szczebrzeszynem. To łącznie blisko 20 kilometrów drogi. Połączy to trasy S19 w okolicy Janowa Lubelskiego z planowaną S17 na przedmieściach Zamościa.

W 2022 roku do użytku oddano również nowe miejsca obsługi Podróżnych przy s12 w Wierzchowiskach oraz w Bystrzejowicach. Rozpoczęła się też budowa ronda w ciągu krajowej „siedemnastki” w Krasnymstawie. Trwa również rozbudowa tej drogi na odcinku Zamość – Łabunie, a w grudniu GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę mostu w Łęcznej w ciągu krajowej 82.

RyK / opr. AKos

Fot. archiwum

Exit mobile version