Polskie Radio Lublin
wtorek, 20 kwietnia 2021
°c
Konkursy
Patronaty
Lublista
Social
Kontakt
 
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • MULTIMEDIA
  • CO? GDZIE? KIEDY?
    • KALENDARIUM
    • ZGŁOŚ WYDARZENIE
  • OD A DO Z
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • PARTNERZY
    • REKLAMA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT
No Result
View All Result
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • MULTIMEDIA
  • CO? GDZIE? KIEDY?
    • KALENDARIUM
    • ZGŁOŚ WYDARZENIE
  • OD A DO Z
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • PARTNERZY
    • REKLAMA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT
No Result
View All Result
Polskie Radio Lublin
Home Audycje Alfabet lubelski

11.04.2021 Alfabet lubelski / Krzesiński

11 kwietnia 2021
11.04.2021 Alfabet lubelski / Krzesiński
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

K jak Krzesiński

Na zdjęciu skan strony z notatnika Stanisława Krzesińskiego (ze zbiorów WBP im. H. Łopacińskiego w Lublinie)

Czytaj także

20.04.2021 Kołowrót

Wojciech Pokora p.o. redaktorem naczelnym „Kuriera Lubelskiego”

Europejska Agencja Leków o szczepionce Johnson&Johnson: Korzyści z zaszczepienia dużo większe niż ryzyko

Stanisław Tertulian Krzesiński (1810-1902) – ten aktor, reżyser, dramatopisarz, pamiętnikarz, dyrektor teatru, dekorator oraz, jak dzisiaj byśmy powiedzieli , specjalista od scenicznych efektów specjalnych przyszedł na świat w Warszawie w rodzinie artystycznej. Jego ojciec Jan Krzesiński był cenionym aktorem i śpiewakiem operowym. Grał m. in. w Teatrze Narodowym w zespole Wojciecha Bogusławskiego. Brat Stanisława – Feliks był sławnym tancerzem, gwiazdą scen w Warszawie i Petersburgu, w balecie występowała także jego siostra. Największą karierę zrobiła jednak córka Feliksa – Matylda – primabalerina Teatrów Cesarskich w Petersburgu, swego czasu kochanka cara Mikołaja II.

Stanisław swoje pierwsze kroki na scenie zaczął stawiać już jako czterolatek występując w rolach dziecięcych w teatrach warszawskich, z którymi związany był jego ojciec. Później uczył się w szkołach dominikańskich, by ostatecznie ich nie ukończyć. W 1827 roku wyjechał bowiem z Warszawy, by przyłączyć się do trupy teatralnej Ignacego Brelewskiego – jednej z wielu, które w XIX wieku objeżdżały polską prowincję. Pierwszym przystankiem Krzesińskiego po wyjeździe ze stolicy był Radom. Na scenie tamtejszego teatru zadebiutował w zawodowym teatrze. Kilka tygodni później trafił do Lublina – i to właśnie z naszymi miastem i tutejszym teatrem w ciągu swojego długiego życia związany był najdłużej i najmocniej.

Jako aktor zdobył uznanie lublinian tytułową rolą w melodramie Żoko, małpa brazylijska, granym w teatrze przy ulicy Jezuickiej (dzisiejszy Teatr Stary) w 1829 roku. Ciekawe, że dość długo publiczność nie wiedziała, kto tak udanie wciela się w rolę małpy (Krzesiński grał w kostiumie i masce). Jeden z jego konkurentów rozpuszczał nawet plotki, że to właśnie on tak sprawnie skacze po scenie i naśladuje małpie ruchy. Urażony Krzesiński postanowił zdjąć więc po jednym z przedstawień maskę, czym wywołał aplauz widzów i tym samym zasłużony sukces nie został przypisany komuś innemu.

Realia teatru prowincjonalnego XIX wieku sprawiły, że Krzesiński nie mógł sobie pozwolić na zbyt długie pobyty w jednym mieście. Przyłączając się do kolejnych towarzystw (jak wówczas nazywano zespoły teatralne) lub zakładając własne objeżdżał cały kraj – grywał w Poznaniu, Kaliszu, Płocku, Krakowie, z rzadka w Warszawie. Występował jednak nie tylko w dużych ośrodkach – wiemy, że na przykład na Lubelszczyźnie jego trupy grywały m. in. w Zamościu, Puławach, Łęcznej, Lubartowie czy Międzyrzecu. Krzesiński pisał także sztuki – spod jego pióra wyszła m. in. melodrama fantastyczna Żywi i umarli, czyli Bandyci w piekle, grana w Lublinie z powodzeniem w 1853 roku. Poza tym trudnił się dekoracją teatralną, był szalenie ceniony za umiejętność przygotowywania sztucznych ogni oraz innych efektów świetlnych i dźwiękowych wykorzystywanych w trakcie przedstawień.

Nie stronił też od innych aktywności – podejmował m. in. działalność społeczną i polityczną. W 1846 roku został aresztowany za zaangażowanie w powstanie krakowskie. Gdy w sezonie 1855/1856 nie udało mu się znaleźć pracy w teatrze, pracował w Radomiu jako malarz pokojowy. Karierę sceniczną zakończył w 1879 roku i wtedy osiadł na dłużej w Lublinie. Mógł wtedy poświęcić się swojej drugiej pasji – pamiętnikarstwu. Część ze swoich wspomnień drukował w prasie, sporo z nich zachowało się w rękopisach. W 1957 roku Stanisław Dąbrowski opublikował część z nich pod tytułem Koleje życia, czyli materiały do historii teatrów prowincjonalnych.

Zapiski Stanisława Krzesińskiego prowadzone w zasadzie przez całe życie stanowią nie tylko niezwykle cenne materiały do dziejów teatru polskiego w XIX wieku. Uwielbiał także – zgodnie z duchem epoki – ubarwiać swoje opowieści lokalnymi legendami. Był on bardzo uważnym obserwatorem, niezwykle wrażliwym na miejsca, które odwiedzał. Dlatego jego notatki stanowią interesujące źródło wiedzy o życiu codziennym i obyczajowości tamtych lat. Wiedział dobrze, że miasto nie samym teatrem żyje, stąd na przykład gdy po latach wspominał swój pierwszy pobyt w Lublinie to obok licznych uwag dotyczących poszczególnych budynków i ulic zanotował:

„Do zebrań towarzyskich przy skromnym zwyczajnym piwku, syrkach różnego gatunku, obwarzankach itp. należały do najpopularniejszych zakłady Łuszczewskiego przy rogu ulicy Trynitarskiej i Jezuickiej idąc do teatru, za Rybną Bramą po prawej stronie pani Sedelini, gdzie już był i bilard i można się było stołować. Te dwa miejsca były niejako uprzywilejowanie dla artystów dramatycznych wszystkich trup, jakie do Lublina przybywały. Za niemi się też i publiczność zbierała mile na pogadankach, deklamacjach i śpiewach spędzająca mianowicie wieczory. Do głośniejszych także należał zakład na pierwszym piętrze przy rogu ulicy Bramowej i Szambelańskiej, zwany Franca, pod Białym Orłem.”

Rok przed śmiercią Krzesiński opuścił Lublin i zamieszkał u syna w Warszawie. Tam też zmarł i został pochowany w rodzinnym grobie na Powązkach.

Jarosław Cymerman

Krzesinski 1.jpg

Na zdj. Stanisław Krzesiński ok. 1880 roku, źródło: encyklopedia teatru.pl (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego)

Krzesinski 2.jpg

Na zdj. Stanisław Krzesiński i jego trzecia żona, Aniela. Fragment z tableau z 1868 roku dedykowanego jednemu z dyrektorów lubelskiego teatru – Pawłowi Ratajewiczowi. Źródło: polona.pl

Krzesinski 3.jpg

Na zdj. Stanisław Krzesiński ok. 1860 roku. Fot. z książki Krzesińskiego „Koleje życia” w oprac. Stanisława Dąbrowskiego

Krzesinski 5.jpg

Na zdj. afisz do spektaklu “Żywi i umarli, czyli Bandyci w piekle” w reż. Joanny Lewickiej, premiera: 20 października 2017 roku w Teatrze Starym w Lublinie, produkcja: Fundacja Teatrikon, autor plakatu: Michał Jadczak

ShareTweetScan
ADVERTISEMENT
Previous Post

11.04.2021 Nie tylko rozrywkowa niedziela radiowa

Next Post

Informuje, edukuje, bawi – dziś Dzień Radia

Next Post
Informuje, edukuje, bawi – dziś Dzień Radia

Informuje, edukuje, bawi - dziś Dzień Radia

play

    81 743 73 83
    informacje@radio-lublin.pl



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Tagi

Biała Podlaska Białoruś Biłgoraj chełm COVID-19 Dorohusk granica hrebenne info iwona burdzanowska koronawirus koronawirus lubelskie koronawirus lublin koronawirus polska koronawirus w polsce koszykówka KUL kwp lublin Lech Sprawka lubelskie lublin Mateusz Morawiecki Ministerstwo zdrowia MZ Piotr Michalski piłka nożna piłka ręczna Policja puławy Sport szczepienia Ukraina UMCS wypadek zamość

© 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

  • BIP
  • Reklama
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • MULTIMEDIA
  • CO? GDZIE? KIEDY?
    • KALENDARIUM
    • ZGŁOSZENIE WYDARZENIA
  • OD A DO Z
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA LUBLIN
    • PARTNERZY
    • REKLAMA
    • WNIOSEK O PARTONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT

© 2020 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Skip to content
Open toolbar

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekst
  • Zmniejsz tekst
  • Kontrast
  • Negatyw
  • Podkreśl linki
  • Czcionka alternatywna
  • Reset